2009.04.14. 08:58
Zsebbe vágó száguldozás
A gyorshajtás évek óta a leggyakoribb baleseti ok hazánkban, s megyénkben is. Májustól a százalékos számítás helyett sebességhatárokhoz kötik a bírságok összegét.
– Heves megyében 2008-ban 504 személyi sérüléses balesetből 190 esetében volt közvetlen ok a száguldás. Több mint az egyharmadnak. A zömük úgynevezett relatív gyorshajtás, amikor a gépjárművezetők nem tudnak, esetleg nem akarnak alkalmazkodni adott út- és látási viszonyokhoz. Tavaly 14 százalékkal nagyobb arányban következtek emiatt nem kívánt közúti események, mint 2007-ben.
Országosan az objektív felelősség elvének jogrendbe lépésével, a jelentős összegű bírságoknak is köszönhetően, csökkent a száguldozás miatt történt ütközések száma, Hevesben viszont nem. A tapasztalatok arról árulkodnak, hogy szűkebb hazánkban a szigorítást előíró jogszabály megjelenése utáni két-három hónapban még érezhető volt a hatása. A múlt év második felében azonban megint visszaesett a közlekedési morál, s újra sokan alaposan rátapostak a gázpedálra.
Erre utal, hogy az idei első negyedévben a megyénkben bekövetkezett 80 balesetből negyvennégy ügyben (55 százalék) a gyorshajtás volt a fő ok. Az előző évben májustól kialakult gyakorlat szerint a gépjármű üzemben tartójának, vagy az azt használónak 30 ezertől 300 ezer forintig terjedően kellett közigazgatási bírságot megfizetnie, ha megszegte a KRESZ előírásait.
A jogszabály módosítása nyomán idén május 1-jétől megváltozik az objektív felelősség elve alá tartozó közigazgatási bírság számítási rendszere. – Eddig a gyorshajtásért kiszabott büntetést – magyarázza a HRFK szakembere – százalékosan számolták ki, ám a most következő hónap első napjától konkrét sebességhatárokhoz kötik a bírság összegét.
Több százmillió forintos közigazgatási bírság
Heves megyében a tavalyi esztendőben 12 ezer 213 alkalommal indítottak objektív felelősségen alapuló közigazgatási eljárást. Ebből 9 ezer 133 ügyben szerepelt a tényállásban az, hogy a járművezető a megengedettnél nagyobb sebességgel hajtott. Egyébként az összes procedúra eredményeként több mint 374 millió forint közigazgatási bírságot szabtak ki a hatóságok.
A változtatással differenciáltabb és arányosabb bírságolási rendszert léptetnek életbe. Ezentúl egyértelművé válik, milyen sebességtúllépés esetében mekkora összegű szankcióra lehet számítani. Egyúttal megszűnik az alsó és a felső sebességhatároknál az aránytalanság, s valóban csak drasztikus gyorshajtásnál rónak ki 300 ezer forintot a száguldozóra.
A témával a Heves Megyei Hírlap mai számában foglalkozik.
Megyénkben 504 személyi sérüléses balesetből 190 esetében volt közvetlen ok a száguldás -->