Kék hírek, bulvár

2009.11.10. 15:26

Bólyakerülgetés termetes Mercedesszel - tűzoltók a pályán

Gyorsan, ugyanakkor biztonságosan kijuttatni az egységet a helyszínre - nap mint nap ez a feladat áll a tűzoltóság gépjárművezetői előtt, akik ügyességüket most a rutinpályán is bizonyították.

Lovász Anikó

Tűzoltóautók lepték el ma reggel a Nemzeti Közlekedési Hatóság egri rutinpályáját. A lánglovagok azonban nem egy segélykérő telefon miatt érkeztek meg a tanpályához, hanem azért, hogy gépjárművezetőik végrehajtsák a számukra kötelező éves gyakorlatot.
- Az Egri Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóságra az utóbbi időszakban sok fiatal érkezett, így a gyakorlat számukra a felmérésen túl a tapasztalatszerzést is szolgálja - tudtuk meg Mérai Péter tűzoltó főhadnagytól, a lánglovagok szóvivőjétől.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Csapódik az ajtó, kezdődik a kör: időre, minél kevesebb hibaponttal kell teljesíteni a pályát. Fotó: Ötvös Imre
[/caption]

Az egri tűzoltóságon 21 gépkocsivezető dolgozik. A C típusú jogosítványon kívül PÁV I-es vizsgával is rendelkezniük kell, továbbá tűzoltóként a szivattyúkezelői képesítést is meg kell szerezniük. Az olyan különleges szerek esetében, mint a műszaki mentő és a kosár, további vizsgákat kell letenniük vezetőiknek. A tűzoltóságokhoz erre a pozícióra bekerülők egy évig megbízással vezetnek, ez idő alatt kell bizonyítaniuk a kinevezéshez.

Akik napjainkban vezetnek tűzoltóautót, már könnyebb helyzetben vannak, mint elődeik. Az egriek által használt 5-11 éves Mercedesek korszerű járművek, szervókormány is van bennük, nem úgy, mint a korábbi gyártású IFÁ-kban és Rábákban, amelyek azért megdolgoztatták vezetőiket. A szerek teljesítménye normál járaton le van korlátozva, ám kéklámpa használata esetén ez feloldódik és akár 110 kilométer/órás sebességgel is roboghatnak a tűzoltók a káresethez.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Bólyakerülgetés kívülről (fent), majd a sofőr mellől (lent). Fotó: Lovász Anikó
[/caption]

Molnár László gépkocsivezetőt arról kérdeztük, milyen nehézségek merülnek fel a tűzoltójárművek irányítása, kezelése során.
- Egy gépjárműfecskendőt nem nehezebb vezetni, mint mondjuk egy teherautót, ám a gyakorlatot azért meg kell szerezni ezen a téren. Igazából, ami különleges, az a kéklámpa használata. Ennek elsajátítását máshol nem lehet megtanulni, ezt az ismeretet csak a tűzoltóságokhoz bekerülve szerezheti meg az ember - válaszolta érdeklődésünkre a tűzoltó főtörzsőrmester, hozzátéve, hogy igyekeznek a rutinosabb kollégákat figyelve elsajátítani a szükséges ismereteket.

A tűzoltóautók vezetőinek dolgát nemegyszer a honi közlekedők is nehezítik. A főtörzsőrmester tapasztalatai szerint inkább a hölgyeknek okoz problémát a szirénázó járművekre való reagálás: gyakran leblokkolnak, nem tudják, hogy mi is lenne a megfelelő lépés. Így előfordul, hogy a legrosszabb helyen, például kanyarban állnak meg, vagy éppen hirtelen lassítanak, aminek következtében csúszós út esetén a káresethez vonuló lánglovagok akár az előttük haladónak, akár a szemből érkezőnek is nekiütközhetnek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!