2010.11.18. 21:00
Húsztonnás monstrum a bólyák között
Méretes szirénás járművek vették birtokba csütörtökön az egri rutinpályát, ahová a városi tűzoltóság gépkocsivezetői érkeztek.
A tűzoltók számára kiképzési terv írja elő a vezetési gyakorlatot, egyben az éves kötelező vizsgát is.
- Az állomány nagy része fiatal, akiknek még nem sok tapasztalatuk van. Az ilyen alkalmakkor azonban ők is tökéletesíthetik a tudásukat, a különféle szituációkban ráérezhetnek az autó sajátosságaira. A vizsga során meghatározott szintidőn belül, minél kevesebb hibaponttal kell teljesíteniük az akadályokkal megrakott pályát a gépkocsivezetőknek - mondta el érdeklődésünkre Mérai Péter százados, az Egri Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság szóvivője.
- Sok rázós helyzet akad a munkánk során. Az emberek többsége segítőkész, mikor az elsőbbségadásról van szó, ám vannak kivételek. A legtöbbször az autóban szóló hangos zene miatt nem vesznek észre bennünket, de arra is van példa, hogy elénk vágnak, vagy későn húzódnak le - felelte a hivatás nehézségeit firtató kérdésünkre Román Tamás törzsőrmester, akivel egyszer az is megesett, hogy miközben szirénázva tartott egy káresethez, egy idős néni lépett elé a zebrára. Az ilyen szituációk kezeléséhez kellenek a kitűnő reflexek.
[caption id="" align="aligncenter" width="344"] A pályát a lehető legkevesebb hibaponttal kellett teljesíteni. Fotó: Ötvös Imre
[/caption]
- Megesik, hogy ha valaki meghallja a háta mögött a szirénát, akkor inkább felgyorsít, minthogy elengedjen. Mikor a laktanyának otthont adó Vincellériskola utcából hajtunk ki, gyakran előfordul, hogy nem engednek ki bennünket az autósok a főútra. A közlekedők reakcióira azonban idővel felkészül az ember - magyarázza Hortobágyi Tamás törzsőrmester.
Nemcsak a honi közlekedési morál sajátosságaival kell azonban megbirkózniuk a mindennapok során a szereket kormányzó tűzoltóknak. Az úthálózat hibái, s az időjárás is próbára teszi tudásukat. Most például arra kell felkészülniük, hogy egyre többet vezetnek majd sötétben, ráadásul esőben vagy hóban, s emiatt a vonulási idejük is nőhet.
Az egri tűzoltóság járműparkjában széles a skála. Akad olyan szerük, amely „csak” 10,2 tonna, de olyan is, amely 24. Van féléves magasból mentőjük, de bőven a húsz felett járó autójuk is. S hogy melyik korosztállyal egyszerűbb?
Román Tamás az új magasból mentőt és a műszaki mentőszert vezeti a legszívesebben. Kollégája, Hortobágyi Tamás azonban inkább a régebbi technikák híve. Mint mondja, igaz, hogy a fiatalabb autók könnyebben kezelhetőek, ám a korosabb járművek javára írható, hogy masszívabbak, jobban ellenállnak az idő múlásának.