Töretlenül dolgoznak a bíróságokon, de szigorú szabályok szerint

Szigorú előírások érvényesek a megye bíróságain. Az épületekbe csak a hivatali kötelezettséget ellátó bírák és igazságügyi alkalmazottak léphetnek be. Az ügyfelek postán is küldhetik, de jobb, ha online nyújtják be a beadványaikat. Tárgyalást távmeghallgatásos formában tartanak. Az ítélkezés rendkívüli körülményeiről dr. Nyiri Beátát, az Egri Törvényszék elnökét kérdeztük.

Szalay Zoltán

– Hogyan változott az Egri Törvényszék és a megyében működő járásbíróságok munkavégzése a veszélyhelyzet bejelentését követően?

– Bennünket is váratlanul ért, hogy egyik pillanatról a másikra megváltozott az életünk. Az új szabályokhoz azonnal alkalmazkodni kellett. Néhány nap alatt új munkarendre kellett átállnunk, ami az eddigi tapasztalatok szerint sikerült. Egyrészről óvni kellett a dolgozóink és az ügyfeleink egészségét, másrészről a veszélyhelyzetben eleget kellett tennünk alkotmányos kötelezettségeinknek, igazságszolgáltatási feladatainknak.

– Melyek voltak a munkatársaik egészségének megőrzése érdekében tett intézkedések?

Március 11-től, a veszélyhelyzet kihirdetésének időpontjától jelentősen megváltozott a bíróságon végzett munka. A Maradj otthon! kormányzati felhívást komolyan vettük. Szerencsére ahhoz, hogy minél többen az épületeken kívül végezzék el a feladataikat, minden adottsággal rendelkeztünk. A bírók és a bírósági titkárok olyan mobil eszközökkel rendelkeznek, amelyekkel távoli asztalról szinte mindent el tudnak látni. Előnyünkre vált az is, hogy az országban először mi kezdtük el digitalizálni a peres iratokat, s 2015-től már majdnem minden akta elérhető elektronikus formában is. Így a kollégák jelentős része most otthonról tud dolgozni. Folyamatosan szerzünk be további laptopokat is az Országos Bírósági Hivatal (OBH) jóvoltából.

– Ki léphet be a bíróságok épületeibe? Hogyan szabályozzák ezt a rendkívüli körülmények között?

Szigorú előírásokat léptettünk életbe a dolgozók és az ügyfelek érdekében. A megye bírósági épületeibe kizárólag a hivatali kötelezettségét ellátó bíró és igazságügyi alkalmazott léphet be. Ekkor a kihelyezett kézfertőtlenítőt kötelezően használnia kell, és ha a rendészet munkatársa felszólítja a testhőmérsékletének digitális, érintésmentes lázmérővel történő ellenőrzésére, alá kell vetnie magát. Ezt általában a kollégák maguk is kérik. Minden munkatársnak biztosítottunk szájmaszkot, kézfertőtlenítőt, kesztyűt. Az épületekben másfél-két méteres távolságot kell tartani egymástól. Sokan otthon teszik a dolgukat, de akik nem tudják, mert az adott munkakörben ez nem lehetséges, őket próbáltuk külön szobában egyedül elhelyezni. Miután a tárgyalások száma alaposan lecsökkent, a tárgyalótermek is átalakultak dolgozószobává.

– Beléphetnek-e ügyfelek a bírósági épületekbe?

Az ügyfélfogadás ugyan szünetel, de az ügyfelek írásban benyújthatják a beadványaikat, kérelmeiket. Előzetes kockázatfelmérés után és a megfelelő óvintézkedések alkalmazása mellett a bíróság érdekkörébe tartozó feladatot ellátó személy léphet be csak a bíróságra, és kizárólag a tennivalóihoz szükséges ideig tartózkodhat bent. A bíróság egyébként a feleket online hallgatja meg a távmeghallgatási eszközök igénybe vételével.

Csak a bírák, az igazságügyi alkalmazottak léphetnek be a bíróság épületébe, mérhetik a testhőmérsékletüket is Fotó: beküldött

– Az írásos értekezésnek a bírósággal mi a módja?

– Jó, ha tudják az ügyfelek, hogy ugyan fogadunk papíralapú iratokat is, amiket postán is feladhatnak, vagy elhelyezhetik a bíróságok bejáratánál elhelyezett gyűjtőládákban, de a fertőzésveszély elkerülése érdekében ezek hét napra karanténba kerülnek. A beérkezett iratokat szigorú feltételek mellett lehet csak kezelni. A gyakorlatban csakis kesztyűben és maszkban szabad e dokumentumokhoz hozzányúlni. Az egy napon jött iratokat elhelyezik egy dobozban vagy zsákban, azok mennyiségétől függően. Megjelölik, hogy mikor érkeztek és hét napra karanténba helyezzük. Annak eltelte után lehet csak iktatni és intézkedni benne. Ezért kértük az ügyfeleket, hogy lehetőség szerint online nyújtsák be a beadványaikat. Ha csak papír alapon tudják, és az ügy elintézése sürgős, mert például fellebbezésről van szó, azt a borítékon jelezzék. Ha olyan irat érkezik, amelyről megállapítható, hogy sürgős intézkedést igényel, azt még szigorúbb intézkedések mellett fel kell bontani, az erre a célra kijelölt szkennelőn digitalizálni kell, és az eredeti dokuentum marad a karanténban, a digitalizált változat alapján pedig a bíróság tud intézkedni.

– Rendes körülmények között, a közvetlenség elve alapján, a bíróság a pereket tárgyaláson bírálja el. Hogyan megy végbe most az ítélkezés?

– A kormány a március végi rendeletében szabályozta ezt is. A határidőket a veszélyhelyzet nem érinti. Polgári perekben széles jogosítványai vannak a bíróságnak a perek elbírálásában. Így a perfelvételt a perfelvételi tárgyalás mellőzésével kell lefolytatni, a felek sem kérhetik perfelvételi tárgyalás tartását Érdemi tárgyalás tartható, de csak távmeghallgatásos formában vagy egyéb elektronikus úton. A bíróság az ítéletet tárgyaláson kívül hozza meg. A fellebbezési és a felülvizsgálati eljárásokban a felek tárgyalás tartását nem kérhetik.

– A büntetőügyekre is ez érvényes?

– A már említett kormányrendelet erre is kitér, számos speciális rendelkezéssel. Így például a bíróság hivatalból vagy indítványra mellőzheti a sértett, illetve a tanú kihallgatását, ha a bíróság, az ügyészség, illetve a nyomozó hatóság az eljárási cselekményről kép- és hangfelvételt vagy hangfelvételt készített. Ekkor a sértett és a tanú nyomozás során tett tanúvallomása bizonyítási eszközként felhasználható. Telekommunikációs eszköz használata a terhelt hozzájárulása nélkül is elrendelhető. A tárgyalás nyilvánossága a járványügyi szabályokra figyelemmel korlátozható, így nem valószínű, hogy a sajtó részt tudna venni a veszélyhelyzet ideje alatt bármelyik tárgyaláson.

Nem először elsődleges az írásbeliség

Dr. Nyiri Beáta azt is közölte, a bíróság töretlenül dolgozik, de más szabályok szerint, mint eddig. Az átállás nem okozott problémát. Minden ügyet kézbe vesznek, de a tárgyalás helyett most elsődleges az írásbeliség. Nem egyedülálló eset ez a bíróságok történetében. A XIX. század végén, a XX. század elején, tehát a modern bíróságok létrejöttének kezdeti időszakában, az elsődleges az írásbeliség volt. Nagyon kevés ügyben tartottak tárgyalást, lényegében az volt a kivétel. Most is hasonlóak az ügyintézés lehetőségei. A bíróság megtesz minden intézkedést, amit csak lehet írásban és a felek is ennek megfelelően írásban válaszolnak. Hogy gőzerővel dolgoznak a megye bíróságai, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy március 11-től április 16-ig több ügyet fejeztek be, mint amennyi érkezett, polgári ügyszakban többet, mint 2019 ugyanezen időszakában.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában