2009.10.21. 06:02
Sereghajtók vagyunk Európában nyelvismeret terén
Nem áll jól a szénánk, ami nyelvismeretünket illeti. Ráadásul az sem vigasztalhat bennünket, hogy legalább a mi nyelvünket sokan beszélik.
Néhány hazai oktatási szakember szerint a helyzet nem annyira drámai, mivel nálunk sokkal kevesebb a nemzetiségi nyelvet (is) beszélő lakos és a bevándorló. De más oka is van annak, hogy nyelvtudásban még az egykori szocialista országok között is az utolsó helyen vagyunk. Ha jól belegondolunk, hiába tanulnak a mai magyar gyerekek óvodáskortól diplomaosztóig idegen nyelveket, ha úgy hozza sors, mégsem tudnak gördülékenyen kommunikálni.
Hallgass gyakran Beatles-slágereket!
Az egyik legeredményesebb nyelviskola tanára azt tanácsolja, hogy a legegyszerűbb és legolcsóbb nyelvtanulási módszer, ha gyakran hallgatunk Beatles-slágereket. Véleménye szerint ennél is célravezetőbb, ha valaki rendszeresen nézi a BBC, vagy a CNN műsorait, illetve idegen nyelvű rajzfilmcsatornákat.A leghatékonyabb módszer egyébként az adott országban való hosszabb tartózkodás, akár munka, akár tanulás miatt. Erre azonban egyelőre kevés fiatalnak van lehetősége. A tizenhat nyelven beszélő magyar Lomb Kató, a világ egyik első szinkrontolmácsa azt javasolja, hogy társaságban, vagy egyéb magányos tevékenység (utazás, takarítás) közben érdemes kihasználni az időt, és a tanult nyelven gondolkodni. Egy kis koncentrálást igényel, de meg lehet szokni. Ha egy szó esetleg nem jut az eszünkbe, akkor válasszunk egy egyszerűbbet, vagy helyettesítsük magyar szóval és ne rágódjunk a nyelvtani helyességen sem. Ez majd a gyakorlattal és a nyelvtani szabályok fokozatos rögzülésével úgyis változni fog.
A gyakorló nyelvtanár úgy véli, hogy ennek két alapvető oka van: a hazai nyelvórák többségén még mindig magyarul beszél tanár és diák egyaránt, és meghatározó a grammatika tanítása a beszéd rovására. További probléma, hogy sok nyelvtanár felkészültsége is megkérdőjelezhető. Tény, hogy ma ezernyi nyelvkurzus közül válogathatunk, ám az ára valamennyinek borsos. A kérdés pedig folyamatosan ott motoszkál a fejünkben, mire való és milyen színvonalú az iskolai nyelvoktatás, ha különtanár, vagy nyelvtanfolyam nélkül alig-alig érhetünk el eredményt ezen a területen.
A végzős főiskolásoknál is gyengék a mutatók
A 2008/2009-es tanévben az egri Eszterházy Károly Főiskolán kétezer hallgató fejezte be tanulmányait, ám a diplomaosztón a harmaduk nem vehette át oklevelét, mert nem szerezte meg az előírt nyelvvizsga-bizonyítványt. A gyöngyösi Károly Róbert Főiskolán végzősök 60 százaléka nem rendelkezett a diplomához szükséges nyelvvizsgával, az 1500 záróvizsgázóból körülbelül 550-en kapták kézhez oklevelüket.
Az idegen nyelvek tanulásának is van módszertana, de sajnos ilyesmivel csak a színvonalas nyelviskolák segítik hallgatóikat. A szakember szerint az eredményes nyelvtanuláshoz hozzátartozna a rendszeres olvasás idegen nyelveken, feliratos filmek nézése, angol, francia vagy német nyelvű tv-csatornák hallgatása. A könyv lehetőleg legyen olyan, aminek érdekes a témája, talán a legjobb a krimi, mert azt muszáj végigolvasni.
A leghatékonyabb módszer egyébként az adott országban való hosszabb tartózkodás, akár munka, akár tanulás miatt. Erre azonban egyelőre kevés fiatalnak van lehetősége. A tizenhat nyelven beszélő magyar Lomb Kató, a világ egyik első szinkrontolmácsa azt javasolja, hogy társaságban, vagy egyéb magányos tevékenység (utazás, takarítás) közben érdemes kihasználni az időt, és a tanult nyelven gondolkodni. Egy kis koncentrálást igényel, de meg lehet szokni. Ha egy szó esetleg nem jut az eszünkbe, akkor válasszunk egy egyszerűbbet, vagy helyettesítsük magyar szóval és ne rágódjunk a nyelvtani helyességen sem. Ez majd a gyakorlattal és a nyelvtani szabályok fokozatos rögzülésével úgyis változni fog. A végzős főiskolásoknál is gyengék a mutatók A 2008/2009-es tanévben az egri Eszterházy Károly Főiskolán kétezer hallgató fejezte be tanulmányait, ám a diplomaosztón a harmaduk nem vehette át oklevelét, mert nem szerezte meg az előírt nyelvvizsga-bizonyítványt. A gyöngyösi Károly Róbert Főiskolán végzősök 60 százaléka nem rendelkezett a diplomához szükséges nyelvvizsgával, az 1500 záróvizsgázóból körülbelül 550-en kapták kézhez oklevelüket. -->