Közélet

2010.03.30. 08:50

Már nem verhetik át őket

Nem poros „könyvtárszagú” tudással rendelkeznek azok a fiatalok, akiket sem itthon, sem szerte Európában nem lehet már rászedni a közös piacon. Ők tudatos fogyasztók.

K. J.

Vásárló legyen a talpán az, aki ellen tudott volna állni az ifjú szakértők rábeszélőképességének, akik minden csínját-bínját ismerik a kereskedelmi csalafintaságoknak. S ezt a tudást persze a maguk és környezetük érdekében csakis jóra használják.  

Bár pusztán okulási célzattal megtévesztő reklámokat is gyárthattak a magyarországi Europe Direct Információs Hálózat és az Európai Fogyasztói Központ Magyarországi Képviselete által „Európai Unikumok” címmel középiskolai diákoknak hirdetett fogyasztóvédelmi vetélkedőre. Ennek első on-line fordulóját követően a legjobb csapatok jutottak be a régiós döntőkre, ahonnan tízen kerülnek be az országos megmérettetésre.

[caption id="" align="alignleft" width="350"] A Dobósok nyertek a jó hangulatú versenyben. Fotó: Gál Gábor
[/caption]

A jó hangulatú Észak-magyarországi Regionális Döntőt hétfőn a megyeháza Barkóczy-termében rendezték, s a kilenc csapat közül szoros versenyben az egri Dobó István Gimnázium Sejtszervecskék nevű gárdája végzett az élen – az Ökosokk és a PitagorEUsok előtt –, megszerezve az áprilisi kecskeméti országos döntőn való indulás jogát. A Petrik Nóra Szilvia, Marton Andrea, Varga Eszter és Skriba Orsolya alkotta négyes az izgalomtól kipirultan szembesült az eredménnyel.


– Összeszokott csapat vagyunk és a versenyláz sokat ki tud hozni belőlünk, különösen egy olyan téma esetén, ami  nem idegen tőlünk – mondja Nóri. – Itt nem csak könyvből megszerzett tudásról van szó, hanem mindennapi boldogulásunkat segítő dolgokról – fűzi hozzá Andrea. – Például milyen jogaink vannak, mire figyeljünk a hirdetésekben, hogyan és hol reklamáljunk – jegyzi meg Eszter. – Most már egyre kisebb eséllyel tudnak minket megtéveszteni. Ezért volt izgalmas eljátszani itt azt a helyzetet, hogy mobilcsengőhangot letöltve milyen módon próbálnak meg komoly összegeket „lehúzni” a tájékozatlan vásárlókról – hangsúlyozza Orsi.  
– Ők már tudatos, felkészült fogyasztók, bizton remélem, hogy sehol Európában nem lehet majd „eladni” őket – húzza alá büszkén Murányi Beáta, a csapat felkészítő tanára, aki szerint a lányok teljesítményének értékét növeli, hogy náluk nem oktatják külön tárgyként a fogyasztóvédelmi ismereteket, mint egyes kereskedelmi szakiskolákban, hanem részben a többi tárgyba integrálva, részben azon kívül lehet ezt a tudást megszerezni.

 

Mindenki nyertes: Facebook-on a tudatosabb fogyasztókért


 – Komoly munkát végeztek a fiatalok, a vetélkedőn mindenki nyer, hiszen olyan tudás birtokába jutott, ami hasznosítható – húzza alá Miszné Mestellér Zsuzsa, a házigazda egri Europe Direct Információs Pont irodavezetője. – Az ilyen programok hozzájárulnak ahhoz, hogy a „tudatos vásárló leszek” mozgalma mind több fiatalhoz eljusson. Ne legyenek felnőtt fogyasztóként kiszolgáltatottjai a piacnak – figyelmeztet az Európai Fogyasztói Központ nevében a zsűritag, dr. Krajcsik Szilvia. – Az internet lehetőségeit mi is kihasználjuk, a Facebook-on alapítottunk tudatos vásárló gyűjtőoldalt – teszi hozzá Tokaji-Nagy Orsolya, a központ másik zsűritag munkatársa.

Pocsék Áruk Fóruma a suliban


Az országos döntőbe bejutott csapatoknak – így az egrinek is – március 30. és április 14. között a saját iskolájukban meg kell rendezni egy „Pocsék Áruk Fórumát” a hibás, kifogásolható termékekkel. Fontos bírálati szempont, hogy ebbe mennyire sikerül bevonni az iskola diákjait, dolgozóit.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!