Közélet

2012.05.12. 18:43

Rexroth Pneumobil Verseny: MK Laren győzelem Egerben

Versenybalesetekkel teli izgalmas versenyt láthatott a közönség.

T. B.

Jól sikerült az Egerben rendezett V. Bosch Rexroth Pneumobil Verseny. Kisebb-nagyobb nehézségek után pénteken mind a negyvenegy csapat befutott, majd fölvonult a Dobó-téren, majd szombaton reggel fölkészítette a verdát a megmérettetésre. Kicsit változott a pálya, az eddigi gyorsasági szám helyett ügyességit rendeztek, az útszakasz maradt, de betettek három lassítót és két fordítót. Ezek kihagyása kizárással járt, de a reggeli pályabejárás után ezt be lehetett gyakorolni.

Délelőtt tízkor a megnyitó után kezdetét vette a távolsági futam, azaz kiderült, egy palack levegővel a gépek mekkora távolságot tudnak megtenni. szigorúak voltak a bírák, ezért a 41-ből csak 19 csapat ért el érvényes eredményt, ennyien voltak azok, akik legalább két kilométert mentek, s átlagsebességük elérte az óránkénti 12 kilométert. Voltak peches csapatok, például az, amelyik a megtett úttal az élmezőnyben végzett volna, ám átlagsebességük csupán 11,96 kilométer/óra volt.

[caption id="" align="alignleft" width="360"] Fotó: Gál Gábor
[/caption]

Kis csúszással kezdődött az ügyességi verseny, előbb lassabb hajtányokkal, majd egyre jobbakkal, sorra dőltek meg a rekordok, meg persze következtek a drámák, mint a komoly autóversenyeken: az utolsó kanyarban elszakadó hajtáslánc, az utolsó fordító szélesre vétele után a fűről visszahozott pneumobil, s az ezzel bukott elsőség. S persze ismét előfordult, hogy valaki alatt az első kanyar előtt megadta magát a technika. A pneumobiloknak egyébként két mért kört kellett megtenniük, s ezúttal nem a jobbik számított, hanem a két kör ideje összeadódott. A legjobbak ebben a számban a Debreceni Széllovagok voltak, 1:42 perces idővel.

Kis pályarendezés után következhetett a gyorsulási verseny. Akárcsak tavaly, idén is a szökőkút megkerülésével indultak a versenyzők, itt is előfordult, hogy a párviadalnak csak az egyik tagja ért be a célba, a másik vagy el sem indult, vagy betolták. A nagyváradi Aether pilótája talán a versenyek történetének legnagyobb bukását úszta meg, a háromkerekű hátsó kerekét ugyanis megütötte, s nyolcas keletkezett benne. persze a verseny feladása fel sem merült benne, elöl volt, s nyélgázon ment, ám emiatt majdnem fejre állt, újra nekiveselkedett, s ismét majdnem bukott a járgánnyal. Végül beletörődve sorsába, lassan bepöfögött. Mások is kockáztattak, a nyíregyházi NYF-1-es lifegő bal hátsóval indult, de ők is végigértek. A legjobb időt a MK Laren futotta, 27,37 másodpercet, két másodpercet verve a másodikra.

A járgányokról elmondható volt, hogy sokat fejlődtek az elmúlt évekhez képest, a mérnökjelöltek egyre inkább belejönnek a tervezésbe és az építésbe is, nem voltak túlméretes, vagy használhatatlan járgányok. Sokat adtak a külcsínre is, az első alkalommal résztvevő Wroclavi Hydro Plus például futófénnyel is fölszerelte pneumobilját, de volt légterelő szárnnyal ellátott modell is. Az eredményhirdetésen pedig kiderült, többek kamiondudákat megszégyenítő kürtökkel szerelték föl kocsijukat.

A színpadon a szünetekben helyi fellépők szórakoztatták a nagyérdeműt, a verseny zárultával pedig a Balkan Fanatik adott koncertet. A nézők találkozhattak a korábbi évekből már ismert arcokkal és járművekkel, sőt, hat induló volt a szenioroknál is. A leginkább szimpatikus csapatra pedig voksolhattak is. A hangulatot szokás szerint földobták a kecskeméti szurkolók, de hangosak voltak a győriekért, vagy a soproniakért szorítók is.

Feigi András (Marosvásárhely): - A Metálmobillal tavaly és idén is a távolsági futamra készültünk. A múlt évben abban a kategóriában másodikok lettünk, majd műszaki hiba miatt a többi futamon nem tudtunk részt venni. Idén javítottuk a hibákat, nyertünk, s az ügyességi és gyorsasági versenyszámot is teljesítettük.

Deák Péter (MK Laren, Szeged): - A dizájn már tavaly bejött, azon nem változtattunk, de tavaly lényegében szombaton reggel gurultunk a pneumobilunkkal először, s kiderült, többet fogyaszt, mint amennyit a palack ki tud bocsátani. Ezt a problémát puffertartályokkal orvosoltuk azóta. nem voltunk rosszak a távolsági futamon sem, de a teszteken jobbat mentünk. Gyakoroltunk a gyorsasági futamra, igaz, egyenesben, otthon 44,5 kilométer per óra volt a csúcssebességünk, itt pedig 38. Jövőre is szeretnénk jönni, ha lesz új ötletünk, változtatunk a gépen.

Gödri István, a Bosch Rexroth Pneumatika Kft.  ügyvezető igazgatója a versenyről: - Bebizonyosodott, hogy a tavalyi megoldásokkal idén nem lehetett nyerni és biztos vagyok abban, hogy az ideiekkel sem lehet majd jövőre, mert az innováció győzni fog. A külföldi csapatok erősítik a verseny színvonalát. Továbbá kellenek a gyakorlati feladatok, amelyek felkészítik a diákokat az életre. A versenyt jövőre is megrendezzük.

A legjobb idei pneumobil:
1. MK Laren (Szegedi Tudományegyetem, Mérnöki Kar)

A legegyedibb konstrukció:
1. AirGo Pneumobil (Szent István Egyetem, Győr)
2. VUT Monster Trike (Műszaki Egyetem, Brünn)
3. Debreceni Széllovagok (Debreceni Egyetem)

Távolsági kategória:
1. Metálmobil (Petru Maior Egyetem, Marosvásárhely)
2. Kakukktojás (Budapesti Műszaki és gazdaságtudományi Egyetem)
3. Prérifarkas (Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Marosvásárhely)

Ügyességi kategória:
1. Debreceni Széllovagok (Debreceni Egyetem)
2. Dömper (Kecskeméti Főiskola GAMF)
3. Pneusokk (Kecskeméti Főiskola GAMF)

Gyorsulási kategória:
1. MK Laren (Szegedi Tudományegyetem, Mérnöki Kar)
2. Pneusokk (Kecskeméti Főiskola GAMF)
3. Prérifarkas (Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Marosvásárhely)
 
Szenior kategória:
1. ŐSI EntRóPia (Miskolci Egyetem)

Különdíjak:

Szenior szervezők különdíja: Tamás Endre, Szabó László, Avar József
Legsikeresebb első résztvevő, a Nemzetgazdasági Minisztérium különdíja: VUT Monster Trike (Műszaki Egyetem, Brünn)
Legötletesebb konstrukció, Eger város különdíja:  MEkk mestAIR (Miskolci Egyetem)
A Gépipari Tudományos Egyesület különdíja: PneuBullet (Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Marosvásárhely)
Legjobb design: AirGo Pneumobil (Szent István egyetem, Győr)
A legjobb futómű, a Gumibörze különdíja: Pneu Monster (Nagyváradi Egyetem)
Közönségdíj, Sike Pincészet különdíja: MK Laren (Szegedi Tudományegyetem)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!