Közélet

2015.02.20. 08:10

Még mindig rengetegen bedőlnek a lehengerlő szövegnek

Lézeres vértisztító készülék 200 ezerért, szuper atkátlanító 80 ezerért. Csak otthon jöttek rá, hogy semmit nem ér a rájuk sózott, kamu portéka.

Barta Katalin

Lapunkban szinte minden évben foglalkozunk a termékbemutatók veszélyeivel, illetve a károsultak eseteinek bemutatásával, úgy tűnik, hiába. Bár az idevonatkozó jogszabályokon sokat szigorítottak az elmúlt évben, az ismétlődő átverések arra utalnak, hogy semmit nem tanulunk ezen a téren. Megyénkben az elmúlt évben is rengeteg idős ember vált áldozatává a csalóknak.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Heves Megyei Szervezetéhez változatlanul gyakran érkeznek termékbemutatókkal kapcsolatos panaszok. Sokan hónapok óta járják a rendőrséget, az ügyészséget, s minden létező fórumot, ám nem sok eredménnyel.

 „Jöjjön, ne szalassza el a lehetőséget!”

A héten sokadjára csörren a telefon, a szöveg mindig ugyanaz: „Kedves asszonyom! Olyan ingyenes, komplex egészségügyi szűrővizsgálatra invitáljuk, ahol percek alatt megállapítjuk, milyen egészségügyi problémája van. Jöjjön, ne szalassza el a lehetőséget!” Ugye, sokuknak ismerősek ezek a mondatok? Lapunkban szinte minden évben foglalkozunk a termékbemutatók veszélyeivel, illetve a károsultak eseteinek bemutatásával, úgy tűnik, hiába. Az ismétlődő átverések arra utalnak, hogy semmit nem tanulunk ezen a téren. Megyénkben az elmúlt évben is rengeteg idős ember vált áldozatává a csalóknak.

Kipróbálta a masinát, rosszul lett, orvost hívtak hozzá

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Heves Megyei Szervezetéhez változatlanul gyakran érkeznek ilyen és ehhez hasonló átverésekről szóló panaszok. Papp Jánosné, az egyesület vezetője azt mondja, hiába a figyelem felhívás, ma is sokan megvásárolják a méregdrága kacatokat, és csak otthon jönnek rá, hogy azok semmire nem jók, ráadásul rengeteg pénzt csaltak ki értük.

[caption id="" align="alignleft" width="430"] Papp Jánosné irodájában folyamatosan cseng a telefon. Hetente jelentkeznek FOTÓ:BERÁN DÁNIEL
[/caption]

Pappné az irodában vaskos dossziét vesz előt, amelyben a konkrét átveréseket követő, hónapokig húzódó kálváriák részletei bontakoznak ki.
Tavaly januárban például egy gyöngyösi termékbemutatón lézeres vértisztító készüléket vásárolt egy idősebb hölgy, aki elmesélte, hogy a bemutatón a magát orvosnak tituláló előadó egy nagy kivetítőn mutatta be, hogy a szerkezet milyen pozitívan befolyásolja a vérereket. A berendezést 199 ezer forintért vette meg a gyanútlan nő, számlát nem kapott róla, s hazaérve már sejtette, hogy pórul járt. Miután kipróbálta a masinát, ráadásul rosszul lett, orvost hívtak hozzá, aki hallva a történetet, alaposan leteremtette betegét.

A kft megszűnt, s más néven folytatta, folytatja tevékenységét

Ezek után természetes, hogy a készülék árát szerette volna visszakapni emberünk, ám ehhez számos hivatalt, hatóságot, bíróságot kellett megjárnia.

Idén januárban született meg a jogerős bírósági végzés, miszerint visszajár az összeg, ám kérdés, hogy az idő közben megszűnt, illetve a már más néven ügyködő cég fizet-e valaha...Papp Jánosné azt mondja, hogy az ehhez hasonló ügyek száma nem csökken, sőt... Sokan hónapok óta járják a rendőrséget, az ügyészséget, s minden létező fórumot, ám nem sok eredménnyel. Ha a cég megszűnik, s más néven folytatja tevékenységét, nehéz a követelést érvényesíteni – fogalmazott Pappné, aki arról is beszámolt, hogy akad néhány sikerrel záródó ügy is, amelyben az egyesület segített a károsultaknak. Ehhez nagyon fontos, hogy időben kérjenek segítséget.

Nem csökkent az átverések száma

Lánchidi Csilla, a Heves Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezető helyettese megerősítette, annak ellenére, hogy tavaly szigorodtak az idevonatkozó szabályok, nem csökkent az átverések száma.

– Nem árt tudni, hogy tavaly több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában. Ezeknek értelmében a fogyasztó sokkal könnyebben tehet panaszt, ha vásárlása során esetleg átverik, és könnyebben érvényesítheti a jogait, ha szorult helyzetbe kerül. Az ezzel kapcsolatos részleteteket a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet tartalmazza. Ebben kitérnek arra, hogy a fogyasztót a termék átvételének napjától számított, az eddigi nyolc nap helyett 14 napon belül – indoklás nélküli – elállási jog illeti meg.

Az elállási jogról való tájékoztatás elmulasztása esetén az elállási határidő további tizenkét hónappal hosszabbodik meg. Így ha a kereskedő nem említi előre, hogy két hétig meggondolhatja magát a vevő, akkor egy évre nyúlik ez az időszak. Tehát amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye (és legtöbbször nem az), a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejező nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni, és a teljes vételár visszafizetni. Jó, ha azt is tudjuk, hogy az elállási jog fogyasztói érvényesítését különböző kifogásokra – leginkább a hiteligénylési folyamat megindítására – nem tagadhatják meg, az jogszerűtlen. 

Mire ügyeljünk a vásárláskor?

A szerződéseknek részletesen tartalmazniuk kell többek között a fizetési, szállítási, teljesítési feltételeket, a teljes költséget és minden egyéb díjat. Azaz semmilyen rejtett költség, járulék nem rakódhat a feltüntetett árra. A kereskedőnek az elállást követő 14 napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó részére a termék árát, beleértve a szállítási költséget is. A (45/2014. (II. 26.) kormányrendelet melléklete tartalmaz elállási nyilatkozat-mintát is, amely elősegíti a fogyasztók elállási jogának gyakorlását. Amennyiben a vállalkozás a szerződéskötést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, a fogyasztót a hívásért emelt díj nem terhelheti.

Melyek a leggyakoribb jogsértések?

Nyugta, illetve számla kiállításának, illetve átadásának elmulasztása. Nem valósul meg a részvételért ígért ajándék átadása, illetve az ígért program. Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat: valótlan információ közlése, a vásárláshoz szükséges információ elhallgatása, elrejtése, érthetetlen közlése. Más vállalkozás cégnevével, árujával, vagy egyéb megjelölésével tévesztenek meg. Agresszív kereskedelmi gyakorlat: például a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése, illetve annak valótlan állítása, hogy az áru alkalmas betegségek gyógyítására. Olyan benyomás keltése, hogy a fogyasztó nem hagyhatja el a helyiséget, amíg nem köt szerződést.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!