Közélet

2015.02.27. 16:51

Meguntuk a sorban állást

A rendszeresen internetezők vásárlásra is előszeretettel használják a világhálót: 81 százalékuk legalább egyszer már vásárolt online az elmúlt évben. A KutatóCentrum aktuális felméréséből az is kiderült, hogy a vásárlók többsége már nem utasítja el a bankkártyás fizetést sem.

Szomszéd Eszter

A felmérésből kiderült a műszaki és számítástechnikai cikkeken kívül, ruházati és szabadidő termékek, könyvek, filmek, illetve zenét tartalmazó adathordozók a legnépszerűbbek, míg a szolgáltatást vásárlók leginkább szállásfoglalásra, színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére, illetve utazással kapcsolatos szolgáltatások megrendelésére használták a világhálót.

[caption id="" align="alignleft" width="430"] A futárszolgálatok és a posta lehetnek segítségünkre az online vásárlás során. Sérült terméket ne vegyünk át! Képünk illusztráció. FOTÓ: MEDIAWORKS
[/caption]

– Azt érzékelem, hogy folyamatosan növekszik az online vásárlók száma – közölte kérdésünkre az egyik műszaki cikkeket árusító áruházlánc egri üzletének vezetője.

– De azt azért hozzátenném, hogy az emberek nagy többsége még mindig inkább személyesen jelenik meg a boltban, szeretik megfogni, alkalomadtán kipróbálni az elektronikai cikkeket. Ennek valahogy megbízhatóbb „szaga” van. A boltunk online felülettel ugyancsak rendelkezik, onnan is rendelhetnek tőlünk, amelyeknek feldolgozása szintén mindennapos elfoglaltságot jelent munkatársaimnak. Kimutatásunk ugyan nincs róla, de tapasztalataim azt mutatják, hogy főként férfiak használják ezt a felületet. Jómagam is szeretem előre megnézni az interneten a megvásárlásra kiválasztott árucikket, szeretek biztosra menni, és ezzel sokan vannak még így – zárta a szakember.

A kutatásból az is kiderült, hogy az online fizetési módok közül egyre többen használják a bankkártyás fizetést is. A 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal így rendezték a számlájukat. Ugyanakkor a vásárlók még mindig a készpénzes, illetve az átutalásos fizetést választják szívesebben. Elsősorban a férfiak és a 18-29 év közöttiek nyitottak erre a megoldásra.

Vásárolt már interneten keresztül

Márkus László, Eger

– Jómagam még nem vásároltam egyedül az interneten keresztül, valójában nem is bízom ebben a megoldásban. Persze volt már példa, hogy online felületen keresztül jutottunk hozzá bizonyos termékhez, de akkor a vejem volt a segítségünkre, ő jobban ért ezekhez a dolgokhoz. Úgy vélem, a vásárlásnak ez a módja még nem olyan biztonságos.

Zagyva Mária Gabriella, Recsk

– Már több alkalommal is vásároltam így és egyáltalán nem csalódtam ebben a módszerben. Sokkal több időt és energiát lehet megspórolni online vásárlással, sőt alkalomadtán pénzt is, hiszen könnyebben ráakadhatunk az akciós árukra. Számomra jóval kényelmesebb is, hiszen nem érzem azt a rám nehezedő nyomást, amit a boltokban sokszor.

Kósa Dorina, Gyöngyös

– Rendeltem már online felületről, többször is. Főként táskát és ruhaneműket. Sok esetben olcsóbban találok rá az interneten a boltokban már kinézett termékekre. Eddig még nem volt rossz tapasztalatom, minden gördülékenyen ment, és a méretet is mindig eltaláltam. Úgy vélem, ez egy nagyon jó lehetőség a potenciális vásárlóknak.

Simon István Krisztián, Mátraterenye

– Pár héttel ezelőtt egy telefont akartam rendelni az internetről. Azt írták 1-2 nap alatt kiszállítják, ehhez képest két hetet kellett várnom arra a visszajelzésre, hogy „elfogyott a termék.” Bosszús voltam, ezért inkább a boltban vásároltam meg a készüléket. Véleményem szerint, az üzlet online rendszerében lehetett a hiba, kényes ügy.

– Szoktam online vásárolni, sőt szívesen teszem – mondta a szintén egri Oravecz Péter. – Főleg elektronikai cikkeket rendelek, ám olyat nem annyira szívesen, amit valószínűleg garanciáztatni kell. Általában sokkal olcsóbban tudok hozzájutni bizonyos termékekhez, ráadásul kényelmesebb, nincs sorban állás, és a választék is sokkal nagyobb. Előfordult már, hogy külföldről rendeltem, onnan főleg idegen nyelvű könyveket, mert ezeket nálunk sokkal drágábban lehet beszerezni. Sőt, lehet, hogy Magyarországon ezek egyáltalán nem elérhetők. Viszont internetről nem szívesen veszek olyan árucikkeket sem, amiket jobb előtte kipróbálni: ruhát vagy hangszert.

A netes vásárlásnak vannak kockázatai is

– Az internetes vásárlásnak vannak kockázatai is, amiket a csalók kihasználhatnak. Nem kell azonban azt hinni, hogy az eladók többsége csaló lenne – mondta még korábban a Hírlapnak Soltész Bálint megyei rendőrségi szóvivő. – Az online vásárlás legnagyobb kockázata, hogy megkapom-e a pénzemért a megjelölt árut, azt kapom-e, amit kiválasztottam. A webshopokon és az aukciós portálokon történő vásárlásoknál többnyire van lehetőség arra, hogy az árucikket személyesen vegyük át, a helyszínen fizetve. Ez a legbiztonságosabb. Ha csomagot kapunk, mindig ellenőrizzük, hogy az bontatlan, nem sérült-e. Ha felbontották vagy sérült, akkor ne vegyük át!

A fizetési mód változó, általában utánvéttel, de külföldi oldalakon bankkártyával szoktam, mert úgy engedik – összegezte lapunknak Péter.
A felmérés szerint, akik még soha nem vásároltak online azt azzal indokolták, hogy nem volt még rá szükségük, illetve nem tudják személyesen megvizsgálni a terméket, ugyanakkor egyharmaduk még mindig az internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságra hivatkozott.

– Jómagam még nem vásároltam egyedül az interneten keresztül, valójában nem is bízom ebben a megoldásban. Persze volt már példa, hogy online felületen keresztül jutottunk hozzá bizonyos termékhez, de akkor a vejem volt a segítségünkre, ő jobban ért ezekhez a dolgokhoz. Úgy vélem, a vásárlásnak ez a módja még nem olyan biztonságos.

Zagyva Mária Gabriella, Recsk

– Már több alkalommal is vásároltam így és egyáltalán nem csalódtam ebben a módszerben. Sokkal több időt és energiát lehet megspórolni online vásárlással, sőt alkalomadtán pénzt is, hiszen könnyebben ráakadhatunk az akciós árukra. Számomra jóval kényelmesebb is, hiszen nem érzem azt a rám nehezedő nyomást, amit a boltokban sokszor.

Kósa Dorina, Gyöngyös

– Rendeltem már online felületről, többször is. Főként táskát és ruhaneműket. Sok esetben olcsóbban találok rá az interneten a boltokban már kinézett termékekre. Eddig még nem volt rossz tapasztalatom, minden gördülékenyen ment, és a méretet is mindig eltaláltam. Úgy vélem, ez egy nagyon jó lehetőség a potenciális vásárlóknak.

Simon István Krisztián, Mátraterenye

– Pár héttel ezelőtt egy telefont akartam rendelni az internetről. Azt írták 1-2 nap alatt kiszállítják, ehhez képest két hetet kellett várnom arra a visszajelzésre, hogy „elfogyott a termék.” Bosszús voltam, ezért inkább a boltban vásároltam meg a készüléket. Véleményem szerint, az üzlet online rendszerében lehetett a hiba, kényes ügy. A futárszolgálatok és a posta lehetnek segítségünkre az online vásárlás során. Sérült terméket ne vegyünk át! Képünk illusztráció. FOTÓ: MEDIAWORKS -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!