Közélet

2017.06.28. 20:00

M25-ös: letették a gyorsforgalmi út alapkövét

Letették szerdán a megyeszékhelyt az M3-as autópályával összekötő M25-ös jelű, 2x2 sávos gyorsforgalmi út alapkövét.

Sike Sándor

Az ünnepségen valamennyi beszédet mondó politikus, szakember történelmi jelentőségűnek nevezte az útépítést. Elhangzott: Eger és a környező települések lakossága, az ipari betelepülők, valamint az idegenforgalom fejlődése szempontjából egyaránt mérföldkő a 2020-ra elkészülő út.

Az „Eger gyorsforgalmi úthálózatba történő bekötése – M25 autóút északi ütem és kapcsolódó beruházások” elnevezésű program alapkőletételi ünnepségén a 2005-ös és 2501-es út épülő csomópontjánál az esemény térségi jelentőségét az is alátámasztotta, hogy csupa egri kötődésű ember szólhatott az egybegyűltekhez. Előbb Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kapott szót.

– Nagyon nagy eredmény nekünk, egrieknek, de nem csak az egrieknek, hogy 2020-ra közvetlenül bekapcsolódhatunk az ország gyorsforgalmi úthálózatába – fogalmazott az államtitkár, aki úgy látja: jó eséllyel fellendül a turizmus, iparfejlesztések indulnak, és mindezeken túl a közlekedés biztonsága is nagy mértékben javul, illetve az Eger környéki települések csendesebbek lesznek a forgalomtól.

Az államtitkár felidézte azokat a fontosabb dátumokat, amelyek a gyorsforgalmi úthálózat bővülésének egy-egy tetten érhető állomásait jelentik. Szavai szerint 1990-ben 500, 2015-ben már 1500 kilométert tett ki az országos gyorsforgalmi úthálózat, ami 2022-re meghaladja majd a 2400 kilométert. Homolya Róbert azt is hangsúlyozta, hogy Magyarország ezzel szintet lép a gyorsforgalmi úthálózat kiépítettsége terén és felzárkózik az európai országok középmezőnyébe.

[caption id="" align="alignleft" width="650"] Az ünnepélyes alapkőletételen Nyitrai Zsolt (balról a harmadik) is megjelent Fotó: Gál Gábor
[/caption]

Pajtók Gábor, a Heves Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja előbb az út kifejezés filozófiai mélységű, a bölcsőtől a sírig tartó jelentéséről, valamint a történelmi léptékű, nagy fontossággal bíró utak – selyemút, borostyánút – jelentésére mutatott rá, majd arról beszélt: itt most a megépítendő út egy közösség fejlődéséhez nyújt régóta várt lehetőséget. Szerinte a közvetlen útkapcsolattal Eger és térsége még vonzóbb célpont lehet a befektetők és a turizmus számára egyaránt.

– Húsz éves várakozás után, amikor az autópálya 1998-ban elért Füzesabonyig, ma a szó valódi értelmében történelmi pillanat részesei vagyunk – mondta beszédében a megyeszékhely polgármestere, Habis László. Az egri városvezető röviden idézett abból a megállapodásból, amelyet Orbán Viktor és ő írtak alá, azt követően, hogy a miniszterelnök látogatást tett Egerben.

Ötödik „egri felszólóként” Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója ismertette a 2020-ra megépülő út műszaki paramétereit, a kivitelezés további állomásait.

A beszédeket követően ők öten, kiegészülve a kivitelező cégek elsőszámú vezetőivel – Zsiga György a Colas Út Zrt. vezérigazgatója Csonka Tamás, a KM Útépítő Kft. ügyvezetője, Sipos Zsolt, a He-Do kft. ügyvezetője – elhelyezték a beruházás alapkövét.

A honatya az Európa Kulturális Fővárosa 2023-as címet is látja

Nyitrai Zsolt miniszterelnöki megbízott szerint az itt élők életét jelentősen meghatározza az összekötő út megépülése. Megfogalmazása szerint évtizedeken keresztül voltak ígéretek Egernek a fővárossal való közvetlen összeköttetésére, de ezek korábban örök álomnak tűntek. – Papírunk van arról, hogy a korábbi 2×1-sávosra tervezett út helyett 2×2 sávos út épül – mondta, s itt utalt arra a megállapodásra, amely a kormány és az egri önkormányzat között köttetett. Szólt a megyeszékhely azon ambiciózus tervéről, ami szerint Eger 2023-ban Európa Kulturális Fővárosa szeretne lenni. Úgy fogalmazott: ehhez minden feltétel adott, itt van az ország leglátogatottabb vidéki múzeuma, a vár, a Bazilika, vannak jó borok, s most a város megközelíthetősége is rövidebb lesz 15-20 perccel.

Tervezik már a csomópontot

Homolya Róbert államtitkár beszélt több más közlekedési fejlesztésről is, így az egri intermodális csomópontról. Elmondta, a beruházást a kormány támogatja, a tervezés pedig megkezdődött. Szólt arról is, hogy nem csak új utak épülnek, a régiek burkolat-megerősítése, felújítása is fontos helyet foglal el a kormányzati tervekben. E célra 100 milliárd forintot szánnak, amiből Heves megyébe 5-6 milliárd jut.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!