2019.02.17. 11:30
Naponta majd' kétezren utaztak az egri mellékvonalon
Egerbe még viszonylag sokan, Gyöngyösre már kevesebben utaztak vonattal.
Az egri mellékvonal a legforgalmasabb, naponta közel 1900-an használták a gyors- és személyvonatokat
Forrás: Heves Megyei Hírlap
Fotó: Berán Dániel
Az autóbuszok, a személyautók mellett még a vonatok is lehetséges opciót jelentenek Heves megyében a munkába járáshoz. Noha a vasút már korántsem bonyolít akkora személyforgalmat, mint fénykorában, sokan meglepődtek rajta, hogy a hírek szerint újra terítékre került több vasúti mellékvonalon a személyforgalom szüneteltetése. Az illetékes minisztérium azóta közleményben cáfolta, hogy év végén 14 vonalon, köztük Gyöngyös és Vámosgyörk, valamint a közeli Tiszafüred és Karcag között felszámolnák a személyvonatok közlekedését, de kikértük az adatokat a MÁV-tól, mennyien is használták 2018-ban a vasutat.
Nem meglepő, hogy a fővonalon túl az egri mellékvonal a legforgalmasabb, naponta közel 1900-an használták a gyors- és személyvonatokat. A kapcsolódó szilvásváradi vonalon tavaly 27 ezren váltottak jegyet, nagyrészt a turisztikai főszezonban, a MÁV szerint ez a szám 23 százalékkal haladta meg a 2017-es adatot.
Szintén kihasznált a Füzesabony–Debrecen vasút, amelyen naponta több mint 1400-an utaztak. Vámosgyörk és Újszász között egy átlagos napon négyszáznál többen váltottak jegyet valamely állomásra és járatra, míg Gyöngyös és Vámosgyörk közt 170 ember szállt vonatra napi átlagban. Kál-Kápolna és Kisújszállás közt napi több mint kétszáz jegyet adtak el, míg a Tiszafüred-Karcag vonalon átlagosan félszázan vonatoztak naponta, felével többen, mint egy évvel korábban.
Milyen az egyes vonalak állapota, milyen felújításokat terveznek? Erre kaptunk választ a MÁV-tól, a fenntartás, illetve a teljes helyreállítás költségeire nem.
Gyöngyös és Vámosgyörk közt idén 8 kilométernyi szakaszon nagygépes vágányszabályozás várható, valamint egy híd szigetelését javítják, továbbá alj- és síncserét végeznek. Újszász irányába 60-nal lehet menni, aljjavítás, talpfacsere és nagygépes vágányszabályozás várható és kevesebb sebességkorlátozás.
A Kál-Kápolna–Kisújszállás vasútvonal a Hatvan–Miskolc, valamint Szajol–Debrecen vasútvonalat köti össze. A kiskörei Tisza-híd májusig felújítás alatt áll, addig pótlóbuszok közlekednek. A Karcag–Tiszafüred vasútvonal biztosítja a legrövidebb eljutást a mátraaljai iparvidékről Romániába irányuló szénszállító vonatok számára. A szilvásváradi vonalon 7,2 kilométeren van állandó sebességkorlátozás. Idén egy útátjárót cserélnek biztosan gumielemes felületűre, további kettőt terveznek, valamint nagygépes vágányszabályozást is szeretnének.
Az említett vonalakon az elmúlt években sín- és aljcserét, aljjavítást, nagygépes vágány- és kitérő- (váltó) szabályozási munkákat végeztek. Összességében a vonalak állapota kielégítő, a menetrendszerűségnek megfelelőnek mondható a MÁV szerint.
A vasúttársaság a 80-as fővonallal kapcsolatban azt írta, Hatvan állomás és a hozzá csatlakozó Hatvan–Miskolc vonalszakasz korszerűsítése a következő, 2021–2028-es EU-s költségvetési ciklusban folytatódhat, amennyiben lesz rá forrás. Egerben intermodális csomópont és P+R parkoló épül, de az nem a MÁV-hoz tartozik. Az államvasút az elmúlt időszakban Eger-Rendező pályaudvarnál félmilliárd forintért új szintbeni vasúti átjárót épített, nagyban hozzájárulva a terület és az ipari park továbbfejlesztéséhez.
Utasforgalmi adatok 2018-ban
Vonal
Viszonylat
Fizetős utasszám (fő)
Vonatszám (naponta)
85
Gyöngyös–Vámosgyörk
62 047
10–11
86
Vámosgyörk–Újszász
149 741
7+4 részviszonylat
87a
Füzesabony–Eger
685 604
27
87
Eger–Szilvásvárad
27 000
2 (szezonban 4)
102
Kál-Kápolna–Kisújszállás
78 533
6+1 részviszonylat
103
Tiszafüred–Karcag
19 125
2
108
Füzesabony–Debrecen
524 709
13+2 részviszonylat
Forrás: MÁV
A szénszállítás felel a fővonal forgalmának ötödéért
A MÁV saját forrásból Nagyút és Mezőkeresztes közt 2020-ban tervezi a vasúti pálya részleges felújítását. A felújítás során az ágyazat rostálását, vágányszabályozást, aljcserét, síncserét végeznek, és útátjárót építenek át. A felújítás célja a szolgáltatási színvonal megtartása, sebességkorlátozások megszüntetése, a Mátrai Erőmű szénszállító vonatainak biztonságos közlekedtetése. Egyébként a fővonal releváns szakaszát körülbelül 20 százalékban terheli a szénszállítás, így a szénerőmű majdani megszűnése meglátásuk szerint nem befolyásolja alapvetően a vonal jövőjét. A vasúti pálya alkalmas egyéb nagy tömegű áru vasúti szállítására is. A Nagyút–Visonta mellékvonal egyes szakaszain 2019-ben lesz karbantartás a forgalombiztonság fenntartása érdekében.