Kultúra

2011.10.25. 13:09

Megszólítanak a képek

Az Antal–Lusztig gyűjteményből származnak azok a képek, melyek százötven év magyar tájképfestészetét mutatják be az egri Zsinagóga Galériában. Dr. Antal Péter műgyűjtővel beszélgettünk.

Bocsi Rita

Fotós: Korsos Viktor - fotoviktor.hu 2011

Fotós: Korsos Viktor - fotoviktor.hu 2011


– A most kiállított képek javarészt a nagyapja gyűjtéséből származnak.
– Igen, a klasszikus festészetet bemutató alkotások a nagyapám, Lusztig Sámuel gyűjtői időszakában kerültek a kollekcióba. De van egy-két kivétel: Tóth Menyhért, Ország Lili, Gyenis Tibor és még mások is már az én gyűjtői tevékenységem eredményeképp láthatók itt. Ez a kiállítás százötven év keresztmetszete.

– Mikor kezdte el gyűjteni Tóth Menyhértet?
– Sajnos nem korán: abban az évben, amikor Tóth Menyhért meghalt. Hosszú időn keresztül rágtam és emésztettem, talán öt év is eltelt, mire rászántam magam az első darab megvásárlására. Ez egyébként itt van a kiállításon: van egy napsütötte táj, széles horizonttal és nagy éggel, a napsugarak a földre vetülnek. Azt hiszem, az én gyűjteményemben van a legtöbb Tóth Menyhért ma, száz darabon fölüli a kollekció. Akkor fordultam teljes mellszélességgel a munkássága felé, mikor rájöttem, hogy ez a művészet abszolút egyetemes. Nem százötven évet ölel át, hanem tízezer évet. Mert benne vannak az ősi barlangrajzok sajátosságai, benne vannak az izmusok, talán végig lehetne sorolni mindet. S benne van az a fehér korszakkal záródó vég, ami tulajdonképpen a monokróm festészetnek sajátos „tóthmenyhérti” leképeződése volt. Egyszerűen utolérhetetlen, ilyen nemhogy a magyar, de az egyetemes művészetben is nagyon-nagyon ritka.

[caption id="" align="alignleft" width="350"] Dr. Antal Péter (középen): – Amikor művet veszek, sosem fordul meg a fejemben, hogy jó befektetés-e. FOTÓ: KORSÓS VIKTOR
[/caption]

– Gondolja, hogy a festészetét már helyi értékén kezelik?
– Nem. Nincs olyan magyar festő a világban, akit a helyi értékén kezelnek. Ahhoz nagyon sok időnek kell eltelnie, hogy egy olyan gazdasági konszolidáció következzen be a világban, amikor az emberek már a művészetre is tudnak koncentrálni, s nemcsak arra, hogy legyen mit enniük holnap. Ahhoz, hogy egy kelet-európai művészet – ami adott esetben sajátosan magyar – egyetemessé váljon, a nagyon nagy szerencsén kívül iszonyatosan sok pénz kell. Hatalmas marketingmunkára van szükség, hogy a világ galériái meglássák azt, ami egyébként bárki számára nyilvánvaló: a magyar művészet fantasztikus. Ezen múlik minden.

– Engedjen meg egy személyes kérdést: otthon mi van kint a falon?
– Valamikor – mint minden gyűjtőnél – a képek egymás alatt sorakoztak, s körülbelül négyszáz festmény volt a lakásban. Talpalatnyi hely nem volt. Aztán tavaly, évtizedek után mindent leszedtem a falról. Most, fél éve újra vannak képek, de csak színek. Az elmúlt 4–5 évben egy nemzetközi monokróm festészeti anyagnak a felépítésén dolgozom. Ezt gyűjtöm. Az egyik falon csak egy fekete szín van, a másikon egy vörös, a harmadikon egy napsárga, és ez így váltakozik. Ez tökéletesen kielégít, mert ezek a képek nem narratívok, tehát nem kell benne a történetet keresni. Ezekben a képekben is van izgalom, mert azok a faktúrák, amik visszaköszönnek, inkább érzékiek, de mégiscsak egy szín az, amit az ember lát. Ami, ha akarom, lehet megnyugtató, ha akarom, izgató, ha akarom, provokatív, s ha akarom, egészen ellágyító.

– Szokott kockáztatni, vagy mindig biztosra megy?
– Én sosem megyek biztosra. Amikor művet vettem vagy veszek, soha nem fordult meg a fejemben, hogy jó befektetés-e. Az sem fordult meg a fejemben, hogy eladom, és még soha nem is adtam el egyet sem. Számomra egy a fontos, hogy szólítson meg, egy érzést indítson el. S hogyha ez megvan, akkor ez a szerelem. Innentől kezdve nem érdekel a dolog, csak az, hogy magam körül lássam. Az ember sok mindenre hajlandó a szerelemért, és a műgyűjtés egy sajátos szerelem.

Tóth Menyhért

(1904–1980)

A magyar festészet kiemelkedő alakja. Kisgyermekként megtámadta a gümőkór, melyből ugyan kigyógyult, de a szemén maradandó károsodást okozott. Fiatalon, szobafestőként tönkrement a lába a foktői templom restaurálásakor, s húszévesen amputálni kellett a jobbat. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán Vaszary János volt a mestere, de tanulmányai elvégzése után visszaköltözött Miksére, ahol gyermekéveit is töltötte. Sajátos életfilozófiáját (vegetáriánus, hónapokig nem beszél senkivel) diáktársai különcségnek tartották. Ez a megnemértettség vezethetett későbbi elszigetelődéséhez is. Egyéni látásmódja megjelenik messianisztikus képein is, melyeken a falusi élet mindennapjai, a szülőföld szeretete jelenik meg. Nehezen fogadta be a falu, majoránna-, gyógy- és fűszernövény-termesztésből próbálta előteremteni a festéshez szükséges kellékeket. Képeitől nehezen vált meg, inkább gyűjtögette a padláson azokat, noha pesti művészbarátai rendszeresen ajánlottak rá vevőt. Életművét halála után ismerték el, 1990-ben posztumusz Kossuth-díjban részesült.

A magyar festészet kiemelkedő alakja. Kisgyermekként megtámadta a gümőkór, melyből ugyan kigyógyult, de a szemén maradandó károsodást okozott. Fiatalon, szobafestőként tönkrement a lába a foktői templom restaurálásakor, s húszévesen amputálni kellett a jobbat. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán Vaszary János volt a mestere, de tanulmányai elvégzése után visszaköltözött Miksére, ahol gyermekéveit is töltötte. Sajátos életfilozófiáját (vegetáriánus, hónapokig nem beszél senkivel) diáktársai különcségnek tartották. Ez a megnemértettség vezethetett későbbi elszigetelődéséhez is. Egyéni látásmódja megjelenik messianisztikus képein is, melyeken a falusi élet mindennapjai, a szülőföld szeretete jelenik meg. Nehezen fogadta be a falu, majoránna-, gyógy- és fűszernövény-termesztésből próbálta előteremteni a festéshez szükséges kellékeket. Képeitől nehezen vált meg, inkább gyűjtögette a padláson azokat, noha pesti művészbarátai rendszeresen ajánlottak rá vevőt. Életművét halála után ismerték el, 1990-ben posztumusz Kossuth-díjban részesült. Dr. Antal Péter (középen): – Amikor művet veszek, sosem fordul meg a fejemben, hogy jó befektetés-e. FOTÓ: KORSÓS VIKTOR -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!