Kultúra

2012.02.06. 17:35

Mennyit ér valójában egyetlen ember szava?

Egy igazán jó színész akár egymaga is képes kitölteni másfél órát.

B. R.

Sárbogárdi Jolán, a kitalált vasúti megállóhely, Ibusár pénztáros kisasszonya, mellőzöttségében nagy hüppögve operetteket ír a hagymaszagú jegyiroda szűk levegőjében. A készülő hazafias zenés mű ellenpontozza a sáros, sivár hétköznapokat. Több sikeres bemutatón van túl a Szegvári Menyhért és Nádasy Erika által nemrégiben alapított lakásszínház, a Földszint 2. A műkedvelő kisvárosi írónőt, és a darab minden más személyiségét parádés játékkal és markáns váltásokkal maga Nádasy Erika jeleníti meg. Parti Nagy Lajos egyébként az ő kérésére írt monodrámát Ibusár című sokszereplős darabjából. 

A színház civil kezdeményezésként adományokból tartja fönn magát, a nézők is inkább mintha vendégségbe érkeznének, egy pohár borral, s a konyhában készült finomsággal várják őket.  

Ugyanakkor befogadó műhelyként is működik az egri Széchenyi utca 44. szám alatt található lakás. Legutóbb a Merlin Színház vendégelőadásában Holler Márta játszotta a Vedrana Rudan Fül, gége, kés című regényéből készült monodrámát Dávid Zsuzsa rendezésében. A délszláv háború borzalmait ismerjük ugyan a tévés híradásokból, mégis az elbeszélt személyes sors megrendítőbben képes láttatni az emberekkel, és keserű humorban föl is tudja oldani az elviselhetetlent.

A lakásszínház eszköztelen abban az értelemben, hogy sem díszlet, sem kellék nincs. Hiszen mi férhet be egy nappaliba?

Talán egy kanapé, meg néhány ember. De hogy fér el egy egész színház? Ám a színház, lehet akár egyetlen ember is, aki áll a fényben, s akiben tömörül a világ, az átélt történelmi múlt számtalan szereplőjével. Mert olykor a többmilliós költségvetésű produkcióknál is hatásosabb lehet akár egyetlen ember kifejező színészi játéka.

Ezek is érdekelhetik