Kritika

2018.02.18. 15:24

Időtlen mulatság, kis fricskával

Az egri közönség kiéhezett az igazi vígjátékra. Hálásan reagál a fergeteges színészi alakításokra, amiből most bőven részesül.

Jámbor Ildikó

 Az egri Goldoni-előadás úgy kosztümös darab, hogy közben kicsit időtlen is. Háromszáz esztendeje született az olasz komédia termékeny szerzője, Carlo Goldoni. Több mint 120 darabot írt, volt színész és rendező, ügyvéd és színházi szerző. Kicsit olyan figura, mint akit napjaink társadalma is kitermel. S főhőse, Truffaldino is „korszerű”: ahhoz hogy megéljen, egyszerre két helyen kell dolgoznia, s ez néha mulatságos helyzeteket, kavarodást okoz.

Az egri előadás (melynek bemutatója január 26-án volt) mindjárt egy némafilmmel kezdődik. Truffaldino (Rácz János) már a címfelirattal is nyelvi játékot játszik. Több szellemes és lehetséges mondatot kreál a betűkből. A szereplők jelmeze is a múlt század tízes-húszas éveit idézi, miként a zene is. A darab szerelmes párja viszont a férfiruhában megjelenő Beatrice (Babócsai Réka) és a törvénykezés elől menekülő Florindo (Káli Gergely) XVIII. századi kosztümben pompázik.

Hogy is van ez? A szereplők a commedia del arte századokon átívelő típusait formázzák, de a Goldoni korabeli polgárság is kap egy kis fricskát, az üzleti alapon megígért házasság ugyanis e réteg sajátja.

Két tűz között. Babócsai Réka, Rácz János, Nagy Adrienn és Várhelyi Dénes Fotó: Gál Gábor

A történet Velencében játszódik, ahol éppen egy házasságkötés előtti pillanatokba csöppenünk bele. A tekintélyes Pantalone (Várhelyi Dénes) barátja, Lombardo (Tunyogi Péter) fiának ígéri lánya, Clarice kezét (Nagy Barbara). A hőslelkű, ámde kissé ügyefogyott Silvio (Radvánszki Szabolcs) odavan a boldogságtól, amikor kiderül, mégsem halt meg kedvese előző vőlegénye, és így le kell mondania a frigyről. Beatrice­ álruhában érkezik Torinóból, meghalt fivérének adja ki magát és számot tart Clarice kezére. A fordulatokban bővelkedő történetbe itt kapcsolódik be Truffaldino, akinek egyszerre két munkaadója akad: a férfinak öltözött Beatrice, és annak szerelme, Florindo személyében. A két úr szolgája megpróbál megfelelni az elvárásoknak, de ez egyre több nehézségbe ütközik. Az előadás nagyjelenete, amikor ugyanazon fogadó két szobájában étkezik az egyik és a másik gazda. Truffaldiono eszeveszetten szaladgál a két helyszín között, és persze mindent összekever. Salátát szolgál fel annak, aki pudingot rendelt, és sültet a vagdaltra áhítozónak. A fordulatos helyzetkomikumot, még a szereplők gyengeségeiből adódó jellemkomikum is fokozza. A szolgának egyre-másra leveleket kell kézbesíteni, de ügyefogyottságát tetézi, hogy nem tud olvasni. Csakúgy, mint időközben megtalált szerelme, Smeraldina, Nagy Adrienn vérbő és fergeteges megformálásában.

Az előadás bravúros ­színészi alakításra ad lehetőséget Rácz Jánosnak, akinek ­Bodrogi Gyula felejthetetlen szerepformálása nyomába kell lépnie, megfelelve az elvárásoknak: bravúrosan, könnyeden játszik. Vonzó szerelmest formáz Káli Gergely, és párja, a cseppet sem szemérmes Babócsai Réka. Szépek, üdék, fiatalok, s a végén megtalálják és megérdemlik egymást! Ki kell emelni a két nagypolgárt alakító Várhelyi Dénes és ­Tunyogi Péter alakítását. Humorral, jó ritmusérzékkel, s némi önreflexióval állítják elénk a két gazdag, és önnön érdekeit szemmel tartó nagyvonalú polgárt. Az 1980-as évek Színművészeti Főiskolája sokoldalú színészi eszköztárral vértezte fel tanítványait, s ez látszik mindkettőjük művészi munkáján. A Brighellát­ alakító Tóth Levente nemcsak egy alaptípust játszik a commedia del arte eszköztárából, hanem filmes eszközöket is felvonultat. A szicíliai maffiózó érces hangjával és színészileg eljátszott súlyos termetével kikacsint a Keresztapa című­ filmre.

A XVIII. századi Velencét rajzosan, kevés eszközzel, de imponálóan állítja elénk Horesnyi Balázs díszlete, s ehhez mindenképpen többletet adnak Rátkai Erzsébet Jászai-díjas művész jelmezei. A társulat remek összmunkája a szolnoki rendező, Kiss József érdeme. Szólni kell még a zenéről, amely Farkas Antalnak­ köszönhetően nemcsak aláfestő és hangulatteremtő, de mintegy külön szólam az előadásban. Szellemes ötlet, hogy Truffaldino néha be is int, ha egy-egy effektet nem hall, vagy éppen hallani akar. Az új társulati tagok közül megismerhetjük az előadásban az ígéretes Szeverényi Balázst, aki Csathó Norbert és Pilisy Attila mellett a két úr szolgájának kezére játszik­.

Címkék#civil élet

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában