tender

2020.06.01. 19:23

Napokon belül meg kellene kezdeni a Lánchíd felújítását

Lejár a Főmterv Zrt. részletes szakvéleményében szereplő határidő a felújítás megkezdésére, ezzel veszélybe kerülhet Budapest és az ország egyik jelképe.

Budapest, 2020. május 22. A korlátozások miatt csak személygépkocsik és a BKK autóbuszai haladhatnak át a felújításra váró útszerkezetén. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Forrás: MTVA/Bizományosi / Jászai Csaba

Fotó: Jászai Csaba

A Főmterv Zrt. tavaly év végi szakvéleménye a Lánchíd felújításának megkezdését hat hónapon belül jelölte meg. Ez a napokban letelik, és nincs válasz arra, hogy az elmúlt fél évben miért nem írta ki a főváros vezetése a kivitelezői tendert?

– tette fel a kérdést a Magyar Nemzetben Tarlós István, aki hozzátette: nem akar személyi felelősöket megnevezni, csak a tényekre és a műszaki problémákra akarja felhívni a figyelmet. A volt főpolgármester szerint a Lánchíd kapcsán a körtét az almával próbálja összehasonlítani az ellenzéki sajtó.

Az egyes médiumokban megjelentekkel ellentétben tavaly nyáron nem azt mondtam, hogy a Lánchídra kevés a rendelkezésre álló forrás, hanem a híd, a Váralagút, a pesti hídfőnél lévő villamosalagút, valamint a Széchenyi tér együttes felújítására kaptunk alátámasztás nélküli magas – 34-35 milliárd forintos – árajánlatokat – hangsúlyozta a volt városvezető.

Tarlós István emlékeztetett: a júniusi, elfogadhatatlanul magas kivitelezői árajánlatok után újabb műszaki felmérést rendeltek meg, amely már a választások után készült el.

A Lánchíd átvizsgálásakor alpinisták – mivel nincs a hídtest alatt kezelőjárda – novemberben addig ismeretlen, kritikus hibákat észleltek, amiket a Budapest Közút emberei nem is láthattak. Egyes fő alkatrészek az 1913–1915-ös teljes körű felújítás óta, több mint száz éve nem voltak cserélve, a korrózió a hossztartók gerincén súlyos károkat okozott, ugyanígy a járdák, az úttest tartókonzoljai és ezek toldásai is kritikus állapotban vannak. Ennek alapján határozta meg a felújítási munkálatok fél éven belül szükséges kezdési időpontját decemberben a Főmterv

– foglalta össze a volt főpolgármester, hozzátéve: a felújítás engedélyes tervei 2018 óta rendelkezésre állnak, a kiviteli tendereztetés pedig tavaly év elején elkezdődött.

Ami a rekonstrukció fedezetét illeti, Tarlós István felhívta a figyelmet, hogy főpolgármestersége idején 23,7 milliárd forintot irányoztak elő, ebből hatmilliárd az állami hozzájárulás, nyolcmilliárdot pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) eddig el nem költött csomagjából lehet lehívni, a többi pénz pedig a főváros saját forrásából adódott.

A volt főpolgármester által elmondottakon túl a kivitelezői árajánlatok újratárgyalása és a felújítás Lánchídra való szűkítése sem lenne példátlan. Az előző városvezető már 2011 januárjában újra kezdte tárgyalni – sikerrel – a Demszky Gábor idején megkötött, a főváros számára előnytelen Alstom-szerződést, igaz, akkor a balliberális sajtó azonnal visszamutogatással vádolta Tarlós Istvánt, miközben mostani utódja miatt örökös szerecsenmosdatás zajlik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában