nyitott égbolt

2018.02.02. 17:35

Simicskó István: történelmi fejlesztés és fejlődés időszakába lépett a honvédség

A honvédelmi miniszter, a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, elmondta: a légi szállítás képessége hazánk biztonsága érdekében és a honvédség szempontjából is stratégiai fontosságú.

Bemutatták azt a két Airbus A-319 repülőgépet pénteken Kecskeméten, amelyet a Magyar Honvédség hadrendjébe állítanak.

Simicskó István az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison tartott sajtótájékoztatón elmondta: a légi szállítás képessége hazánk biztonsága érdekében és a honvédség szempontjából is stratégiai fontosságú.

Ennek megújítása, a két szállítógép megérkezése a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program egyik kiemelt eleme.

Hangsúlyozta:

„A honvédelem, a haza védelme nemzeti ügy, éppen ezért Magyarország és a magyar emberek biztonságának garantálásához a Magyar Honvédségnek a jövőben is modern eszközökre, megfelelő tudásra, felkészültségre és társadalmi megbecsülésre van szüksége.”

A tárcavezető kiemelte: a honvédség az utóbbi időben a megszokottól eltérő feladatokat is ellátott, hiszen az elmúlt két és fél évben a rendőrséggel együtt a határvédelmet is biztosítja. A magyar emberek biztonságának ellátásában eddig már több mint 17 ezer katona vett részt. A magyar katonáknak és rendőröknek köszönhetően elmondható, hogy ma Magyarország a világ egyik legbiztonságosabb országa – tette hozzá.

Mint mondta:

„Éppen ezért a katonák megbecsülése a Zrínyi 2026 program első és legfontosabb lépése. Ennek pedig éppúgy része a méltó illetmény, a ruházat, illetve a felszerelés, mint a megfelelő kiképzés és felkészítés biztosítása.”

Simicskó István beszélt arról is, hogy a Zrínyi 2026 egy részletekben kidolgozott terv, ami alapján ütemezetten, lépésről lépésre, jól kigondolt stratégia mentén fejlesztik a Magyar Honvédséget.

Szükséges a tüzérség fejlesztése és a járműpark cseréje, ezért a jövőben 100 új busszal gyarapodik majd a honvédség.

„A két most érkezett Airbus mellett azonban az eszközök szállítása érdekében szükség van közepes méretű, katonai szállítókapacitás kialakítására is. Az An-26-osokhoz hasonló, rámpás gépek beszerzése is folyamatban van.”

- tette hozzá.

Hamarosan az új helikopterek beszerzésére vonatkozó eljárást is megkezdik. Az üzemidő-hosszabbítást követően a Mi-17-es és Mi-24-es gépek ugyan még nyolc évig működtethetőek, de szükség van új eszközökre és megfelelő számú flottára is.

A miniszter kijelentette:

„A katonai hivatás vonzóvá tétele mellett a cél az, hogy a fejlesztések révén a magyar haderő a magyar emberek biztonsága érdekében a térség meghatározó szereplőjévé váljon. Egy 30 ezer fős aktív állományú, ütőképes Magyar Honvédség mellett egy 20 ezer fős tartalékos állomány felállítását tervezik.”

A két Airbus A-319-es gépről megjegyezte, hogy 8-9 évesek, de megfelelő állapotban vannak ahhoz, hogy a Magyar Honvédség csapatszállító képességét kiszolgálják az elkövetkező években. Négy kontinensen mintegy ezer katona teljesít szolgálatot, így szállításuk „most már megoldott, nem szorulunk mások segítségére”.

A repülőgépek megvásárlását piackutatás és tárgyalások sora előzte meg. Új áruk 70 és 80 millió euró közötti, a két megvásárolt gép ennek kevesebb mint a felébe került – tette hozzá.

Az An-26-os gépekről elmondta: „tisztességesen kiszolgálták az idejüket”. Ameddig azonban biztonsággal képesek ellátni a feladataikat, addig repülnek majd. Mint mondta:

„Nem pazarolunk, nem dobálunk ki használható eszközöket”

Benkő Tibor vezérkari főnök elmondta: a speciális katonai alkalmazások és berendezések, mint a katonai kommunikáció, navigáció és védelmi rendszer felszerelésével az Airbus A-319-es gépek többcélú csapatszállítóként funkcionálnak majd.

A repülőgépekkel nagy távolságra és nagy létszámban biztosítható a katonák és egyéni felszereléseik komfortos utaztatása. A moduláris belső kialakításnak köszönhetően pedig képesek az egészségügyi kimenekítés, egészségügyi szállítási feladatok biztosítására is.

Ennek megfelelően a bajba jutott, megsebesült, balesetet szenvedett katonák vagy akár magyar állampolgárok is minél előbb biztonságos orvosi ellátásra szállíthatók.

Mint mondta: ilyen gépeket a szomszédos országokban is alkalmaznak, így Csehországban, Szlovákiában és Németországban is.

Az An-26-osok kapcsán megjegyezte, konkrét feladataik lesznek, hiszen a Nyitott égbolt szerződés keretében kiválóan alkalmazhatóak, illetve légi felvételek készítésére is kimondottan jól használható eszközök.

Amit az Airbusról tudni kell: 

Az Airbus A320 két hajtóműves, egyfolyosós, keskeny törzsű, közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép, melyet az Airbus az 1980-as évek végére fejlesztett ki, elsősorban a Boeing 737-nek és a McDonnell Douglas DC–9 különböző utódtípusainak konkurenciát állítva. Az első utasszállító repülőgép, ahol digitális elektronikus kormányrendszert alkalmaztak. Napjainkig több mint 4400 darabot állítottak forgalomba, ezzel a második legnagyobb darabszámban épített utasszállító repülőgép lett.

Továbbfejlesztése során típuscsaládot hoztak létre, a rövidebb törzsű, kisebb kapacitású Airbus A319-et és a hosszabb Airbus A321-et, valamint később, alaposabb áttervezés után a jelenleg gyártott legkisebb Airbus repülőgépet, a 108 üléses Airbus A318-at.

 

Borítókép, fotók: MTI / Ujvári István

Címkék#honvédség

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában