2018.06.08. 14:00
Intermodális csomópont: a kezdéshez még pár aláírás hiányzik
Teljes átalakulás vár a vasútállomásra, megújul az autóbusz-állomás, és jelentős erőfeszítéseket tesznek a kettő közti gyalogos- és helyközi közlekedés fejlesztésére.
Forrás: Heves Megyei Hírlap
Fotó: Berán Dániel
A megyeszékhelyen kialakítandó közlekedési csomópont gondolata közel egy évtizede merült fel; az önkormányzat 2010-ben nyújtott be először pályázatot, s a következő év tavaszán 80 millió forint támogatással indították el az előkészítési folyamatokat. Három éve az intermodális csomópont (IMCS) a kormány Modern Városok Programjának része lett, majd tavaly novemberben megszületett a hivatalos megállapodás a felelős állami szervvel. Ennek értelmében közbeszerzési eljárást indítottak a tervek elkészítésére, melyet a legfrissebb információk szerint a Trenecon Kft. nyert meg. A cég 193 millió forintból vázolja majd fel a konstrukciót, melyre papíron két éve van, ugyanis 2020 és 2022 közt már a terepmunkáé lesz a főszerep.
Folyamatosan körvonalazódnak az elképzelések
A tervekről legutóbb még csak annyit tudtunk, hogy a jelenlegi vasútállomás területe fogja a csomópont magját képezni, azonban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a közelmúltban újabb részleteket fedett fel a fejlesztésekkel kapcsolatban. A korábbi híresztelésekkel ellentétben nem szűnik meg a központi buszpályaudvar, a hangsúly sokkal inkább a két terület átjárhatóságának javítására és a kapacitás bővítésére terelődik.
A NIF beszámolója szerint a buszállomáson legkevesebb négy új helyközi érkezőállás, tíz induló- és ugyanennyi tárolóállás, valamint négy pihenőállás kialakítását tervezik, ugyanakkor a vasútállomás területén is helyet kap tizenegy helyi és helyközi buszindító állás és négy leszállóhely. A jelenleg használt főépület átépítve, kibővítve áll majd új feladatai szolgálatába, a peronokat pedig akadálymentesítve, felújítva vehetjük használatba.
Jó hír az autóval közlekedőknek a kilencvennyolc P+R parkoló, melyet ugyanide szánnak, a kerékpárosok számára pedig a bicikliút-hálózat bővülése – ezt minimum fél kilométeren tervezik.
Megindulnak lassan a tömött sorok
Az egri közlekedés egyik fő problémáját a legendásan rosszul funkcionáló útkereszteződések jelentik, melyek hosszas ácsorgást, türelmetlen sorokat eredményeznek a város több fontos csomópontján. Az IMCS-t érintő kérdéseinkre adott válaszában az önkormányzat kifejtette: a probléma felszámolása érdekében megújul a Sas út, a Kertész–Hadnagy kereszteződés, később a Kertész út maga is, valamint rendezik a Kertész–Sas–Kistályai úti csomópontot is.
A vasútállomás területén létesülő központ jobb elérhetőségét több új közúti kapcsolat szolgálja majd, melyeket a Vasút utca–Állomás tér csomópontban, illetve a Deák utca–Hadnagy utca, a Vasút utca és a Mátyás király út vonalán terveznek kialakítani.
Még mindig várat magára
A kivitelezésre alkalmas tervek elkészítése csak a támogatási szerződés megkötését követően indulhat el – írja a NIF arra hivatkozva, hogy a lebonyolított közbeszerzési eljárás még mindig csak feltételes módban valósult meg.
– A projekt forrásigényét tekintve kormányzati döntések szükségesek – adta tudtunkra az önkormányzat. – A beruházást illetően igen sok még a kérdés, melyekre csak a tervezési munka befejezése, az engedélyek megléte után lehet felelni.
Többek közt arra, hogy mikor és hogyan kezdik meg az építkezési munkálatokat, és milyen változásokra számíthatunk ez idő alatt.