Közélet

2014.07.22. 14:00

Az adatok azt bizonyítják: hazánk kerékpáros nagyhatalom

A biciklit használók rengeteg előnyét fel tudják sorolni a két keréken való közlekedésnek. Talán nem is olyan meglepő, hogy egyre bővül azoknak a tábora, akik inkább otthon hagyják a gépjárművüket.

Szomszéd Eszter

Péter nap mint nap kerékpárral jár be a csebokszári lakótelepről az ipari parkban lévő munkahelyére. Azt mondja, csakis akkor választja a buszt, ha esik az eső vagy a hó.

– Sokkal, de sokkal olcsóbb biciklivel járni, mint autót fenntartani vagy bérletet venni, és nem vagyok ott később egy-egy helyen, mintha kocsival mentem volna, sőt... oda és akkor indulok el, amikor csak akarok – válaszolta lapunknak az egri fiatalember.

– Van, hogy a kis utcákban sokkal hamarabb meg tudok kerülni egy forgalmasabb útszakaszt. A kétkerekűm karbantartása sem kerül sokba, elég csak néha megolajozni, ha elkezd nyikorogni. Ha nagyobb gond van, akkor sem kell rákölteni két havi fizetésem. A másik visszatartó erő az, hogy autóval nemcsak közlekedni, hanem parkolni is rémálom Egerben. De hogy mondjak mást is: helyi járatú autóbuszt sem tudsz fogni hétvégén, az biztos. Üldögélhetsz órákat a megállókban, mire egy véletlenül arrafelé téved.

Minderre azért voltunk kíváncsiak, mert kiderült: országos szinten 40 százalék körüli szinten állandósult a kerékpárhasználat, míg Budapesten látványos növekedés mutatható ki. Idén májusban az országos arány 42, míg a fővárosi 13 százalék volt, de a szezonális ingadozások miatt ez ősszel várhatóan magasabb lesz – közölte a Magyar Kerékpárosklub a TNS-Hoffmann piackutató legutóbbi adatfelvételi eredményei alapján. Ezek az adatok egyértelműen bizonyítják: Magyarország kerékpáros nagyhatalom.

[caption id="" align="alignleft" width="360"] A biciklit használók rengeteg előnyét fel tudják sorolni a két keréken való közlekedésnek Fotó: Lénárt Márton
[/caption]

Egyre többen és egyre gyakrabban ülnek nyeregbe, amely trendi és egy tudatos választás eredménye. Továbbá, szinte minden megkérdezett kijelentette: sokkal jobban érzik magukat egészségileg, mint autós társaik. Sőt, az Eurobarometer legfrissebb adatai szerint Magyarország a negyedik helyen áll Európában a mindennapos kerékpározást tekintve, 25 százalék teker legalább egyszer egy nap.

A felmérésben résztvevő közlekedők átlagosan kilenc napon használtak biciklit két hét alatt. Budapesten ez az arány alacsonyabb, de növekedést mutat: az elmúlt három év során az átlagos 4,4 napról 5,3 napra nőtt a használat gyakorisága. Regionális összehasonlításban az Észak- és a Dél-Alföld emelkedik ki 60 százalék fölötti használati aránnyal. Dél-Dunántúlon látványos csökkenés, míg Észak-Magyarországon látványos növekedés tapasztalható. A biciklis turizmus elsősorban fővárosi és nagyvárosi tevékenység. Tavaly országosan 7 százalék volt azok aránya, akik 14 nap alatt legalább egyszer túráztak kerékpárral, ami egyszázalékos növekedés az előző évhez képest.

Ezekhez az eredményekhez hozzájárulhatott több biciklis felhívás is: Egerben például évente megrendezik a Föld Napjához kapcsolódóan a Critical Mass felvonulást. Idén a szervezők a munkába járásra, a nagy cégek megközelíthetőségére fókuszáltak, az útvonalat is ez alapján választották meg. A kritikus tömeg mindig azzal a céllal teker körbe a megyeszékhelyen, hogy népszerűsítsék a városi bringázást, valamint, hogy felhívják a városvezetők figyelmét a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtésére.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!