Interjú

2022.11.20. 11:53

Borászlegenda születik - az egri Kovács Nimród a pincérkedéstől a kábeltelevízióig mindent kipróbált

HEOL

Kovács Nimród

Az egri borász, Kovács Nimród 1971-ben egy szál fürdőnadrágban, magyar menekültként érkezett Amerikába. Kalandos élete - pincérkedés, az HBO Magyarország, a UPC, a Discovery Chanel megalapítása - után végül amerikai milliomosként ment nyugdíjba, hogy jelenleg legkedvesebb elfoglaltságának, a magyar boroknak szentelje életét. November 18-án  AZ ERDŐ FINOM//ŐSZ gourmet-est vendégeként csodás borokkal és izgalmas történetekkel érkezett a Végállomás bisztróba. Vele a Borsod Online készített interjút. 

– Életének kezdetét egy hátrány határozta meg, az akkori rendszerben nem folytathatta édesapja ügyvéd pályáját, ezért kitanulta a pincérszakmát, mely azonban az amerikai életében jó befektetésnek bizonyult, megélhetését biztosította, mely mellett tanulmányait is tudta folytatni. Idézze fel kérem pályájának ezt a korai szakaszát!
– A Capuai tábor után 1972 januárjában kerültem ki az USA-ba, mint menekült. Oklahomaban találtam egy nagyon kedves magyar családot (Megyesy Jenő), akik befogadtak és lévén, hogy nem beszéltem angolul, azért az első munkahelyem egy fekete mosogatói állás volt egy helyi szállodában. A Jenő bácsival sokat beszélgettünk és boroztunk és ő avatott be az amerikaiak világába. Különösen sokat beszélgettünk az amerikai attitűdökről, a pozitív gondolkodás erejéről és az amerikai álom elérhetőségéről. Persze nekem nagyon szimpatikus volt az üzleti világ, ahogyan  a cégek működtek és prosperáltak. Miután már elkezdtem beszélni egy kicsit angolul, átköltöztem a Jenő bácsi fiával Coloradoba, ahol elkezdtem dolgozni pincérként, és beiratkoztam a coloradoi egyetemre. Meg szerettem volna tanulni, hogy hogy kell cégeket alapítani és menedzselni, és persze szép jövedelemre is szert tenni. Rájöttem, hogy a siker titka a kemény munka, a tanulás és egy megfelelő baráti, üzleti kör kialakítása.

– A tanulmányok a reklám szakma irányába vitték és innen már csak egy lépés volt a kábeltelevíziózás. Mi jellemezte ennek a hőskorát és a további feladatokat, kihívásokat, melyekkel ismét Magyarországon találta magát?
– Még 1990-ben Londonban dolgoztam, amikor rendszeresen átjártam Magyarországra a mamámat meglátogatni és akkor ismerkedtem meg a magyar kábeles szakmával és kollégákkal. Majd 1991 januárjában alakítottuk meg az első cégünket Magyarországon az HBO/Kábelkomot, aminek Miskolcon is volt egy leányvállalata.

– Azt nyilatkozta korábban, hogy az ismert körülmények miatt nem volt honvágya, azonban az élet úgy hozta, hogy kedvenc hobbiját itt tudja kiteljesíteni. Milyen érzésekkel tölti el ez a visszatérés?
– Újra kezdtem felfedezni Magyarországot. Új barátokat fedeztem fel, és rájöttem, hogy mekkora kihívás lenne újra felépíteni a magyar borok nemzetközi hírnevét. Sajnos abban az időben még mindig csak a gyenge minőségű régi rendszerből megmaradt borokat lehetett kapni. Sok külföldivel dolgoztam annak idején Magyarországon, és próbáltam nekik megmagyarázni, hogy anno a magyar bor nagyon jó volt. Hála Istennek a 90-es évek közepén megjelentek biztató minőségű borok olyan borászoktól, mint Gere, Bock, Gál Tibor, és Thummerer. Akkor határoztam el, hogy egyszer én is hozzá fogok járulni a magyar borok felvirágoztatásához.

– A családi fotón látható helyes, ma már fiatal felnőtt gyermekei vannak, ők mivel foglalkoznak, mennyiben követték édesapjuk pályáját, léptek nyomdokaiba?
– Az előző házasságomból három gyerek származik, akik már nagyok. A legidősebb fiam Tash, aki Denverben él és egy cége van, ami gazdag emberek házába és irodáiba különleges tengeri hal akváriumokat telepít és üzemeltet. A lányom, Briana a férjével és a kisfiával, Sky-jal egy Denverhez közeli városban lakik és egy francia internetes  cégnél dolgozik komoly beosztásban. A legkisebb fiam Hunter, San Franciscoban lakik és bútorokat és lámpákat tervez.

–Kérem, fogalmazza meg üzleti filozófiáját, amely segítették a sikerek elérésében! Melyek azok a tanulságok, amelyek a kisebb kudarcokból levonhatóak?
– A legfontosabbak: élni és élni hagyni, minőség megalkuvás nélkül. Csapatban sokkal többet el lehet érni, mint szólójátékosként, legyünk hálásak azért, ami van, és ne bosszankodjuk azért, ami nincs.

– Kifejtette többször, hogy nagy fantáziát lát a magyar borban annak ellenére, hogy komoly nehézségekkel küzd az ágazat a nemzetközi piacra való betörést illetően. Milyen a magyar bor véleménye szerint és melyek a potenciálok amelyek alapján előrelépés jöhet?
– Jó minőséget kell tudni produkálni korrekt árért. A bor mint több más szubjektív árucikk, lásd kozmetikumok vagy divat, csak jó sztorikkal adható el jól. No és remélhetőleg a türelem rózsát terem itt is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!