Közélet

2015.08.28. 17:44

Nem sok hiányzik a 21-hez

A 21-es utat nemsokára átadják, a 31-es készül, az M25-ösnél pedig szinte minden kezdődik elölről.

Tóth Balázs

Több jelentős útfelújítás is zajlott, zajlik megyénkben. A 33-as főutat már régen átadták, ehhez az állapothoz legközelebb pedig jelenleg a 21-es főút áll. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tájékoztatása szerint a 21-es út most épülő szakaszának (azaz a Heves II: Lőrinci, Zagyvaszántó térsége, illetve a Nógrád I: Jobbágyi, Szurdokpüspöki térsége) műszaki átadás-átvételi eljárása augusztus végére elkészül el.

[caption id="" align="alignleft" width="430"] Készül a 21-es
[/caption]

Várhatóan szeptemberben forgalomba helyezik. Egyebek között különszintű csomópontokat, turbó-körforgalmakat, új gyalogos és kerékpáros aluljárókat, új hidakat, vadátjárót építettek, felújították a párhuzamos utakat, útkereszteződéseket építettek át. És persze megépítették a másik pályatestet, hogy négy sávon haladhasson a forgalom, mindezt a hevesi részen 8,1 milliárd forintért. A további szakaszok előkészítése folyamatban van.

Loppert Dánieltől, a NIF Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, a 31-es főút Heves megyei, összesen 23,1 kilométer hosszúságú szakaszainak 11,5 tonnás burkolat-megerősítése is jól halad.

Jelenleg hat szakasz kivitelezése zajlik, a munkák állását Loppert Dániel aprólékosan le is írta, hiszen a forgalmas utat csak félpályánként, néhány kilométeres részletekben építik. Az elsőn, a megyehatár és Heves között bő egy kilométer hosszban elkészült az útburkolat-szerkezet az aszfalt kötőréteg szintig (ez a legfelső kopóréteg és az alap aszfalt közötti rész), további egy kilométeren a félpálya készült el ugyaneddig. Három szakaszon félpályás útlezárás van, mert régészeti kutatás és kivitelezés is folyik.

Heves belterületen 2,2 kilométer hosszúságban készen van az útkorona, az útburkolat-szerkezet az aszfalt kötőrétegig, majd’ egy kilométeren jutottak el a kivitelezők félpályán addig, hogy már csak a kopóréteg hiányzik róla. Két szakaszon teljes útlezárás mellett dolgoznak a munkások.

Heves és Tenk között 2,1 kilométeren szintén csak a legfelső réteg hiányzik az útról, 1,7 kilométeren az egyik félpálya tart hasonló készültségi fokon, két szakaszon pedig lezárták a félpályát a régészeti kutatások és a kivitelezés miatt. Tenken belül fél kilométeren kész az útkorona és az útburkolat-szerkezete az utolsó előtti rétegig, négyszáz méteren pedig készen van az útkorona, az útburkolat szerkezet aszfalt alaprétegig.

Háromszázharminchárom méteren csinálják a félpálya aszfalt alaprétegét.
Tenk és Dormánd között négy kilométeren elkészült az út egészen a középső aszfaltrétegig, a további szakaszokon félpályás útlezárás mellett régészet, illetve kivitelezés folyik. Dormándon, ahol nemrégiben a sósavat szállító teherautó is beszakadt, 400 méteren készültek el az úttal addig, hogy már csak a kopóréteg hiányzik róla. A kimaradt részeken félpályás útlezárás van, s folytatják a munkát. A tízmilliárd forintos fejlesztés célja, hogy a jelentős tranzitforgalmat bonyolító, rossz teherbírású 31-es burkolatát megerősítsék, ahol pedig szükséges, ott szélesítsék, s javítsák a forgalom biztonságát, csökkentsék a balesetek számát.

Elölről kezdik az M25 tervezését

A NIF-nél rákérdeztünk arra is, hogy áll most a nem hivatalosan M25-nek nevezett gyorsforgalmi út ügye. Mint arról korábban írtunk, a 251-es és a 2502-es, Andornaktályát elkerülő út esetében a kisajátítási tervnek idén augusztusra, a kiviteli tervnek októberre kellett volna elkészülnie. A területszerzést 2016-ra tervezték, 2017-ben közbeszereztettek volna, míg az út 2018 végére készült volna el. Bár a forgalom nem indokolta, végül Orbán Viktor miniszterelnök egri látogatásán megígérte a teljes négysávos gyorsforgalmi utat Egernek, s ez a lépése beleszólt a menetrendbe, igaz, a 2018-as parlamenti választásokig kell elkészülnie az új útnak. A NIF-től megtudtuk, jelenleg az M3 autópálya - Eger kétszer két sávos összekötés tervezéséhez szükséges közbeszerzési eljárást készítik elő. A többször megígért, már célegyenesben lévő, s a forgalmi gondokat megoldó út megvalósítására tehát még várni kell.

Ezek is érdekelhetik