2017.03.27. 17:13
A diploma átvételét ritkábban gátolja a nyelvtudás hiánya
Javult a magyarok angoltudása – derült ki nemrégiben egy elismert nemzetközi nyelvoktató cég felméréséből, amely az angol nyelv ismeretének szintje szerint rangsorolja az országokat világszerte. Magyarország a legutóbbi, 2016-os adatok szerint világviszonylatban a 18. helyen áll, az európai országokkal összehasonlítva pedig a 15. helyre tornáztuk fel magunkat.
Idegen nyelvű oktatás
Fotó: Lang Róbert
[caption id="" align="alignleft" width="640"] Az angol a legnépszerűbb, egyre többen beszélnek nyelveketFotó: Lang Róbert
[/caption]
Hangsúlyozta, a diákok sokszor maguktól rengeteg tudást szívnak magukba, pusztán azáltal, hogy angol nyelvű számítógépes játékokon játszanak, eredeti nyelven, felirattal néznek sorozatokat, filmeket, vagy éppen angol nyelvű cikkeket, könyveket böngésznek. Továbbá egyre többen utaznak külföldre hosszabb-rövidebb időszakokra, ilyenkor pedig elengedhetetlen, ha nem is az adott ország nyelve, de legalább az angol nyelv ismerete.
A nyelvismereti trendet alátámasztja a nyelvvizsgák számának növekedése is. Az Eszterházy Károly Egyetemen végzetteket tekintve, az elmúlt öt évben 14 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik záróvizsgájukkor rendelkeztek nyelvvizsgával, vagyis átvehették a diplomájukat. Míg 2012-ben a végzett hallgatók 32 százaléka nem kaphatta meg a diplomáját nyelvvizsga hiányában, addig 2016-ban ez a szám 18 százalékra csökkent.
A nyelvtudáshoz természetesen elengedhetetlen a megfelelő nyelvoktatás is. Habár egy kis idő- és energiaráfordítással akár otthon is tanulhatunk nyelveket, mégis érdemes gyermekkortól kezdve komolyan venni a nyelvtanulást. Sajbán Zsuzsanna, a Szent Imre Katolikus Általános Iskola angoltanára, közoktatási szakértő számos nemzetközi pályázatot koordinált már az intézményben, melyek célja a gyermekek angoltanulásának segítése volt. Mint elmondta, ma már nem lehet csak frontális módon oktatni a gyermekeket, fontos a kooperatív, mozgásos, digitális oktatási módszerek alkalmazása is, hiszen minél aktívabb résztvevője a diák az órának, annál könnyebben sajátítja el az új ismereteket, és motiválni is egyszerűbb.
Hangsúlyozta, fontos, hogy akár csak játékos formában is, de mielőbb megismerkedjenek a gyermekek legalább egy idegen nyelvvel, hiszen a nyelvtanulás több készség fejlesztésére is alkalmas, amelynek a diákok később az élet számos területén hasznát vehetik majd.