Egészség

2017.09.10. 13:00

Mit tegyünk, hogy ne legyen a gyermekünk túlsúlyos?

Iskolakezdéskor főleg az eredményes tanulás tárgyi feltételeire koncentrálunk, pedig a jó eredményhez a diákok testi jólléte is fontos. A tanszerek és tankönyvek beszerzése mellett a gyerekek egészségéről – mozgásáról, étkezéséről – kevesebb szó esik.

– Hazánkban minden negyedik gyermek túlsúlyos. Ez a megdöbbentő adat nagyon borús jövőképet fest elénk. Éppen ezért óriási szükség van arra, hogy iskoláskorban sokat mozogjon és minőségi ételeket egyen a gyerek – mondja a teol.hu portálnak Czanik Balázs fitneszedző, a Capoeira Aerobik megalkotója.

A szakember szerint jó, hogy mindennap van testnevelésóra az iskolákban, de nem elég csak erre építeni a mozgást.

Másként éli meg ugyanis a gyermek azt, amikor két tanóra között kell tornáznia, mint azt, amikor a tanítás után elmegy egy maga választotta sportág edzésére, amelyhez talán tehetsége is van, nem mellesleg pedig örömét leli benne. – Ajánlott hetente legalább két-háromszor edzésre járni, és emellett mozgásigényes tevékenységeket végezni. A szülők sokat segíthetnek, ha már pici kortól mozgáshoz kötött családi programokat szerveznek, hiszen ha sokat mozog valaki, egészséges lesz és az iskolai teljesítménye is jobbá válik – hangsúlyozza a fitneszedző.

Vitathatatlan, hogy a szülők felelőssége óriási, ám az idejük, energiájuk olykor sajnos elfogy, és már nem fér bele az életükbe, hogy az iskola után edzésre vigyék a gyereket, illetve hogy mindig egészséges ételt készítsenek. Pedig ez mindennél fontosabb lenne, ugyanis a 8–14 éves kor közötti időszak a gyermek egész életére meghatározó lehet.

– Jó, ha iskola után a család biciklire ül vagy kirándul, esetleg sétál egyet. Így tagjai nemcsak az egészségük védelmében tesznek valamit, hanem a közös élmények és az együtt töltött minőségi idő gyarapításáért is. Az edzés is elengedhetetlen, és ha nem tetszik egy sport a gyermeknek, tovább kell keresni addig, amíg meg nem találjuk azt a mozgásformát, amely élvezetet nyújt neki – véli Tusa Annamária gyermekorvos.

Hozzáteszi: az étkezésre is nagy gondot kell fordítani. – Szerencsére az intézményi étkezésre szigorú szabályok vonatkoznak. A védőnők feladata az iskolai büfék, automaták ellenőrzése. Ha túl cukros, túlságosan kalóriadús ennivalót találnak, kiszűrik, és a továbbiakban azt nem lehet az iskolában forgalmazni – hangsúlyozza a gyermekorvos, aki szerint az egészségügyi szakemberek azon dolgoznak, hogy a lehető legegészségesebben étkezzenek csemetéink.

A szakember arra figyelmeztet, hogy a fogyasztott folyadék megfelelő minőségére is oda kell figyelni:

semmiképpen sem cukros üdítőt, hanem vizet vigyenek az iskolába a diákok.

Egyrészt mert az üdítők ártanak a fognak, másrészt pedig növelik az elhízás esélyét, ráadásul eltelítenek, így előfordulhat, hogy a kisgyerek azért nem eszi meg az ebédet, mert „jóllakott” a cukros lével. Az egészséges táplálkozás változatos étkezést jelent sok zöldséggel, gyümölccsel, illetve a lehető legkevesebb gyorsétellel, édességgel.

– Ha valaki általános iskolásként elhízott, valószínűleg felnőttként is túlsúlyos lesz. Ugyanígy igaz az is, hogy ha ebben az időszakban sportol a gyerek, később is szeret majd mozogni, és nem hízik el

– állítja Czanik Balázs. Fontos, hogy a szülők minőségi, rostban gazdag alapanyagokból készítsék az ételeket, és sok zöldséget, gyümölcsöt fogyasszanak a gyerekek. Nem szabad tiltani a chipset és az édességeket sem, mert ha néha ilyeneket esznek az iskolások, nem lesz semmi bajuk. A kérdés mindig a mennyiség és a minőség. Sok zöldségből – zeller, cékla, édesburgonya –, sőt almából is lehet chipset készíteni, vékony szeletekre vágni és a sütőben megsütni. Ez egészséges, és könnyű a gyerekekkel megszerettetni. Az édességek esetében is vannak olyan receptek, amelyeket elkészítve nem bombázzuk szénhidráttal gyermekünket.

(Borítókép: Shutterstock)

Ezek is érdekelhetik