gazdaság

2021.06.15. 20:00

Vegyes évet tudhat maga mögött a Top 10 Heves megyei cég

A top tízbe tartozó megyei cégek árbevételén meglátszott a válság, az utánuk következők többsége tudta növelni eladásait.

Tóth Balázs

Meglátszott a koronavírus-járvány hatása a Heves megyei nagyvállalatok többségének eredményén. A május 31-ig leadott beszámolók alapján vegyes a kép, hogy melyik cégnél mekkora bevételkiesést okozott a járvány miatti leállás, a skála széles, a 3-4 százaléktól egészen a 34 százalékig terjed. Voltak azonban olyan társaságok is, amelyek növelni tudták árbevételüket, ezek főként azok a cégek, amelyek előzőleg újonnan indultak, vagy egy nagy bővítésen voltak túl. A nyereség azonban szinte minden cégnél csökkent. Jelentős befolyásoló tényező volt az euró árfolyamának változása is, míg 2019-ben 330 forint körüli árfolyamokat adtak meg a beszámolókban a vállalatok, addig 2020-ra 365 forintos euróval számoltak. Volt olyan cég, amelynél ez nagy befolyásoló tényezőt jelent, hiszen euróban keletkezett bevétele csökkent, forintban számolva viszont növekedett, erre példa a Horváth Rudolf Intertransport.

A legnagyobb árbevételű Heves megyei cég 2020-ban is a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. volt, amely forintban számolva 623,2 milliárd fölötti bevételt könyvelhetett el, ami 31 milliárddal, öt százalékkal maradt el a 2019-es eredménytől. A cég nyeresége is harmadára, 4,1 milliárd forintra esett vissza. A képzeletbeli dobogó második fokára a ZF Hungária Kft. lépett föl, 34 milliárdos, 19 százalékos növekedés után 177,6 milliárd forintos árbevétellel zárt az egri sebességváltógyár. A tavalyelőtti nyereséges évet azonban 300 milliós veszteséges esztendő váltotta. A 2020-as harmadik a maklári Robet Bosch Automotive Steering Kft., amelynek bevétele 34,3 milliárd forinttal, 22 százalékkal esett vissza egy év alatt, s 157,4 milliárd forintot tett ki. Az éves, 13 milliárdos veszteség is nagyobb volt az előző évinél.

A legnagyobb árbevételű Heves megyei cég 2020-ban is a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft.
Fotó: Komka Péter / MTI

A negyedik helyen az állami MVM-hez került Mátrai Erőmű Zrt. lett, árbevétele 1,2 milliárd forinttal 76,4 milliárdra csökkent, vesztesége azonban kiugróan nagyra nőtt, az előző évi hatról 42,7 milliárdra emelkedett.

Az ötödik Apollo Tyres eltérő üzleti év szerint gazdálkodik, így 48,8 milliárdos bevétele még pont a válság előtti állapotot tükrözi. A gyöngyöshalászi gumiabroncsgyártó 35 százalékkal, 17,3 milliárd forinttal növelte bevételeit, s 4,2 milliárd forintos adózott nyereséget ért el a veszteséges ­2018–2019-es időszakot követően. A hatodik Vimpex Drink beszámolója még nem nyilvános, a hetedik és eltérő üzleti éves Johnson Electricé 35,3 milliárd forintról szól, ami 13,4 százalékos visszaesésről tanúskodik. A nyereség hetedével maradt el az előző évitől, 1,26 milliárd forint volt.

A nyolcadik és kilencedik vállalat sem zárt jó évet, az LKH Leoni árbevétele 8 milliárd forinttal 23,4 milliárdra esett vissza, ugyanakkor 213 milliós nyereséget tudott fölmutatni. Az egri Emerson szintén eltérő üzleti éves, de nem márciusban zárta beszámolóját, hanem már a válság időszaka alatt. A pneumatikagyártó 20,82 milliárdos bevétele kétmilliárddal maradt alatta a korábbi évinek, 800 millió forintos adózott eredménye 360 millióval maradt el a 2018/2019-es időszaktól. A tizedik helyre a Viresol futott be, a búzafeldolgozó majdnem megnégyszerezte árbevételét, 16,8 milliárdos árbevételről és a korábbi nyereség után 215 milliós veszteségről adott számot.

A tizenegyedik-huszadik helyezett cégek többsége egyébként növelte árbevételét. A He-Do stagnált (15,8 milliárd forint), a Horváth Rudolf Intertransport 1,1 milliárddal növelte (15,1 milliárd) bevételeit. Az eltérő üzleti évesek közül a Vamav 3,2 milliárddal bővült (13 milliárd), a Stanley Electric félmilliárddal csökkent (12,6 milliárd). A füzesabonyiak is jó évről számoltak be, a Pikopack 2,5 milliárd forinttal 14,5 milliárdra, a DS Smith egymilliárd forinttal 11,2 milliárdra gyarapította bevételét. A Magyar Hús másfél milliárdos bevételnövekedéssel 11,1 milliárddal zárt, a Ruag Ammotec bevétele 1,75 milliárdos bővüléssel majdnem elérte a 11 milliárdot. Az egri Automotive Steering Column beszámolója szintén nem került még föl, a lőrinci Bumjin 19 százalékos növekedéssel 9,8 milliárd forintos bevétellel zárt. Az említett társaságok közül csak a Stanley nyeresége csökkent, illetve a siroki lőszergyár volt veszteséges.

Volt, aki bővített, volt, aki elbocsátott

A nagy foglalkoztatók fele elbocsátott, másik fele embert vett föl a tavalyi évben. Közel háromszáz-háromszáz embert bocsátott el a hatvani Bosch és korábban a Johnson Electric, utóbbi közben Ózdon is gyára bezárására készül. Az eltérő ­üzleti éves Apollo még a válság előtt vett föl kétszáz embert. A Bosch beszámolója szerint nagy létszámot vett föl az Automotive Steering Column Egerben. A 30–50 emberrel bővítők közé tartozik a Viresol, a DS Smith, a Ruag Ammotec, A Mátrametál, a K& V, a Sanatmetal és az Eurocircuits. Hasonló létszámcsökkentés volt a ZF-nél, a Mátrai Erőműnél, a Horváth Rudolfnál. A többi cégnél legfeljebb egy tucat dolgozóval csökkent vagy nőtt a dolgozók száma.

 

Ezek is érdekelhetik