2018.03.08. 06:50
Probléma van az egri közlekedéssel, de már születőben a megoldás
Hogy fejlesztésre, átgondolásra szorul az egri közlekedés, az évek óta ismert tény. Most azonban úgy tűnik, hogy valami elkezdődhet. Az intermodális csomópontot a jelenlegi vasútállomás közelében üdvözölhetjük majd – az alternatív elképzelések fennakadtak a rostán.
Tavaly novemberben aláírták a hivatalos együttműködési megállapodást a közel egy évtizede beszédtémát jelentő városi intermodális csomópont (IMCS) kialakításáról. A közvélemény abban egyetért, a közlekedési lánc különböző ágazatait összekapcsoló komplexum jelentősen megkönnyítené az egriek és az itt megfordulók életét – rengetegen várnak megoldást például az egyre terheltebb központi autóbusz-állomás ügyében.
Közel egy évtizede zajlanak tárgyalások
Az egri önkormányzat 2010-ben nyújtott be először pályázatot, s a következő év tavaszán írták alá azt a szerződést, mely 80 millió forintot biztosított az előkészítés finanszírozására. Az IMCS terve 2015-ben helyet kapott a kormány Modern Városok Programjában, 2017 novemberében megköttetett az együttműködési szerződés a programért felelős állami szervvel.
A megvalósíthatósági tanulmányok alapján az a döntés vált hivatalossá, hogy a leendő csomópont a jelenlegi vasútállomás közelében fog kiépülni. Rebesgették, hogy – funkcionalitását vesztve – megszűnik a központi autóbusz-állomás, azonban Kósa Lajos megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter nemrégiben leszögezte, szakmai indokok alapján nem felszámolható a belvárosi autóbusz-pályaudvar.
Más elképzelések is napvilágot láttak
Nemrégiben megjelent egy koncepció, melyet Nick Tayler angol származású egri blogger tett közzé. A cikk javarészt a Magyar Közlekedési Klub 2014-ben Egerről készített tanulmányán alapul. A bejegyzés csaknem ötezer embert ért el, ami a téma aktualitását és a polgárok érdeklődését is mutatja.
A tanulmány a vasúti közlekedés hiányosságaira, s a benne rejlő lehetőségekre hívja fel a figyelmet. Rámutat, az 1980-as években történt jelentős fejlesztések alkalmával a jelenlegi fejpályaudvar – azaz a fő állomás – felszámolását tervezték, annak előnytelen elhelyezkedése, adottságai miatt. Többszörösen megtérülő megoldásnak látja viszont a vonatközlekedés a ma kihasználatlan rendező pályaudvar és felnémeti állomás vonalára terelését – ez lehetővé tenné, hogy a lakosság 70 százaléka számára a vasútvonal kényelmesen elérhető közelségbe kerüljön, ami a jelenlegi állomás kieső pozícióját tekintve átütő fejlemény lehet.
A szerző hozzáteszi, a Budapest–Eger viszonylat fő kiszolgálása ma autóbuszjáratokkal történik, melyek üzemeltetése évente 3–400 millió forintos pluszköltséget jelent. A vasút jelenlegi költségszintjén biztosíthatná e járatokat, valamint közvetlen vonatok indulhatnának számos vidéki város felé.
A felvetés nem került tervezőasztalra
Az IMCS koncepciójába illesztve e modellt, a rendező pályaudvar területe válna ideálissá a csomópont kiépítésére – véli a tanulmány, kiemelve: az épülő bekötőút közelsége, a fejlődő déli iparterület és környezetvédelmi szempontok is indokolnák ezt a döntés. A koncepció azonban a jövőben is csak találgatások tárgya marad; megkeresésünkre a városvezetés közölte, az elmúlt évtizedben nem vetődött fel olyan terv, mely ne a jelenlegi vasútállomás területét érintette volna.
Legalább áprilisig várat magára
Tavaly november óta közbeszerzési eljárás folyik az intermodális csomópont tervezésére, pontosabban az azt megelőző részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. A már korábban megszületett vázlatok egyrészről a Pro Urbe Kft. nevéhez fűződnek, akik már több ízben eleget tettek a város felkérésének. Babós Gyula igazgató lapunk megkeresésére elmondta, a novemberi szerződés megkötését követően kiírt pályázaton a cég koncepciója is versenyez; jelenleg az eredményekre várnak, melyek megszületését április végére saccolja az igazgató, ha nem hosszabbítják meg az elbírálás időtartamát.
A részletes tervek elfogadását követően az építkezés 2020-ban veheti kezdetét, az átadót legkésőbb 2022-re ígérik.