Hírek

2008.01.13. 16:33

Sokat költenek italra és dohányra a magyarok

A háztartások kiadásainak nagy része élelmiszerekre és rezsire megy el

N. M.

Megszorítások ide vagy oda, évek óta folyamatosan nő a magyar háztartások fogyasztása: 2006-ban majdnem kétszer annyit költöttek, mint 2000-ben – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal nemrég kiadott jelentéséből. A KSH a nemzeti számlák, illetve kilencezer háztartás bevallása alapján elvégzett felmérés adatai alapján ismerteti kiadványában a háztartások fogyasztási szokásainak alakulását.

Tavalyelőtt összesen 15 ezer milliárd forintot költött a lakosság, ebből a legnagyobb összeg, csaknem 2400 milliárd forint a lakásfenntartási kiadásokra ment el. Utóbbi költségek az elmúlt években folyamatosan nőttek, és a részarányuk is emelkedett az összes kiadásban. Ez egyrészt az egyre jobban felszerelt, és így több energiát fogyasztó lakásoknak, másrészt az átlagosnál gyorsabb ütemben növekvő víz-, áram- és gázdíjaknak tudható be.

Élelmiszerre 2006-ban egy háztartás átlagosan 141 ezer forintot költött, majdnem másfélszer annyit, mint hat évvel korábban. Az évek során a fogyasztási szokások is megváltoztak. Egyre inkább elmozdultak az emberek az egészségesebb táplálkozás felé, ami az alacsonyabb zsír- és cukorfogyasztáson érhető tetten.

A harmadik legnagyobb kiadási tételt a háztartások életében a közlekedés – azaz az autóvásárlás és üzemben tartás, valamint a tömegközlekedés használatának – költségei jelentik. Az erre költött összeg 2006-ra gyakorlatilag megduplázódott 2000 óta.

Érdekesség, hogy 2006-ban szeszes italokra, dohányra és kábítószerekre majdnem háromszor annyit – összesen több mint 1100 milliárd forintot – költöttek az emberek, mint ruházatra és cipőkre. Hat év alatt 78 százalékkal nőtt az élvezeti szerek fogyasztása.

Ezek is érdekelhetik