Közélet

2012.08.08. 06:04

Elmerült hajóroncsok után kutatnak a Tisza-tavon

Néhánynak különleges története van, amelyet csak kevesen ismernek.

Szathmáry István

Borbás Zsolt, a Szolnok megyei közgyűlés alelnöke, a Tisza tó és a folyó élete iránt érdeklődve kereste fel a víztározót, s erről beszélgetve tölti az út jó részét Fazekas Helgával, a Kötivizig osztályvezető-helyettesével és munkatársával, Kéri Brigittával. Legfőbb informátorunk, Pádár Gábor a folyó minden zegét, zugát ismerő hajóskapitány.

Fejes Lőrincnek, a Kiskörei Szakaszmérnökség vezetőjének szellemi útravalója után egyből zsákmányunk is akad, a nap során a legnagyobb. A zsilipek fölött hajóorr mered ki a vízből, a Délibáb roncsát takarják a hullámok. A 27 méter hosszú motoros 1934-ben épült Komáromban a Skoda gyárban, s eleinte csehszlovák zászló alatt járta a Dunát. 1938-ban vette meg a Magyar Folyam és Tengerhajózási Rt., átkeresztelték Megyer névre, s innen valóban délibábbá vált a történet. Ugyanis a közelben elsüllyedt Dömös első tisztjének korabeli naplójában már Délibábként szerepel a hajó, mint a Kiskörénél levő 101. számú katonai parancsnokság székhelye.

[caption id="" align="alignleft" width="360"] Vizsgálódás a folyón Fotó: AS
[/caption]

Miután 1941-ben jugoszláv aknákat szedett fel a Dunán, utána hozták át a Tiszára, s ha így volt, akkor 1944 őszén szinte ugyanott süllyesztették el először, ahol most is pihen a Tisza-tó fenekén. Nagy pusztítás folyt akkor a folyón, rengeteg hajóroncsot vettek számba a háború után a mederben. A Megyer kiemelése után 1945-től Délibáb néven szolgált a Balatonon, majd a Dunát járta.  Végül magántulajdonban a Tisza-tóra került, ahol bezárult a kör. 1984-ben egy melléfogás miatt a tó szintjének változásakor elöntötte a víz és elsüllyedt.

Pár perc múlva újabb hajótragédia, a pusztataskonyi híd fölött felrobbantott Dömös végső nyughelye mellett siklunk. A hajóból ugyan ma már semmit sem látni, de lapátkerekének váza évtizedekig meredt ki a vízből. Pádár úr szerint amit nem szedtek ki belőle, azt a Tisza állandóan változó partvonala intézhette el végleg.

Elmondhatjuk, hogy szinte több hajót találtunk a víz alatt, mint fölötte. A vízügy két megmaradt uszálya, kitűző hajói és jégtörői mellett nagyon hiányzik innen a régi pezsgés. Mert az egykor uszályoktól hemzsegő, méltóságteljesen pöfögő hajókat hordozó Tisza ma szinte kihaltan ballag partjai között.

További részletek a Heves Megyei Hírlap szerdai számában

Ezek is érdekelhetik