Közélet

2013.02.22. 04:46

Tankcsapdák az úton - a pélyieknek nem kellenek félmegoldások

Közleményben jelezte a Magyar Közút Nonprofit Zrt., hogy június 30-ig használhatóvá teszik a Hevest Péllyel összekötő, állagromlás miatt lezárt utat.

D. A.

Az árvízszint-csökkentő tározó építésekor 120 ezer tonna szemcsés anyag szállítására volt szükség közúton. Ezt azon feltétellel engedélyezték a kivitelezőnek, hogy annak befejeztével helyreállítja a burkolatkárosodást. Ám erre eddig nem került sor, mivel a tározó építését végző A-HÍD Zrt. nem ismerte el a felelősségét.

Hónapok óta tartó egyeztetések után most megállapodtak, hogy március 31-ig kijelölik az út azon részeit, ahol a szállítások megkezdése előtti állapotfelméréstől jelentős eltérés van. A felújítandó szakaszok kijelölése után a kivitelezőnek a meglévő burkolat bontásával és bedolgozásával egy réteg, 5 centiméteres hengerelt meleg aszfalt réteget kell terítenie. A munkákkal június 30-ig kell végeznie.

– Nem elégszünk meg félmegoldásokkal – fogalmazott Pély község polgármestere, Ari Norman, aki jelezte, hogy február 27-én 11 órára az Országos Vízügyi Főigazgatóságnál (OVF), s 13 órakor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elé demonstrációt szerveznek.

– A közútkezelői felmérések alapján 1,7 milliárd forint összköltségre becsült teljes helyreállításra sem a tározót építő A-Híd Zrt.-nek, sem a beruházó OVF-nek, sem a Magyar Közút Zrt.-nek nincs forrása – jelentette ki Ari Norman. – A sajtóközlemény szerint az A-HÍD Zrt. nem ismerte el felelősségét az út állagromlásáért és nem képes az 1,7 milliárd forintos felújítást önerőből végrehajtani. Ám a helyzet javítása és az „útzár” feloldása érdekében a közútkezelő úgy állapodott meg a kivitelezővel, hogy kijelölik azokat a szakaszokat, amelyeken az eredeti állapottól jelentős eltérés van. Itt a kivitelezőnek a meglévő burkolat bontásával és bedolgozásával egy réteg, 5 centiméteres hengerelt meleg aszfalt réteget kell terítenie.

– Ez a „tűzoltómunka” jellegű beavatkozás számunkra elfogadhatatlan – tette hozzá –, mert rövid távon sem megoldás. A 13 kilométeres út felújításához szükséges pénz töredékéből csak pár száz méter szakasz állítható helyre, az is kétségbe vonható módon. Aggályos az alkalmazni kívánt technológia is, mert a most sem megfelelő pályaszerkezet újbóli bedolgozást írja elő. Tehát elkészül több kisebb-nagyobb felület, amelyek nem haladják meg az út 10 százalékát (1-1,5 kilométer), s a harmadik csapadékos tél után újfent kikátyúsodnak. Hangsúlyozzuk: mi a Vásárhelyi-tervvel való érintettségből fakadó, állami beruházás okozta indokolatlan hátrányok korrekt ellentételezéséről beszélünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!