Közélet

2013.02.21. 19:29

Tízezreket lehet spórolni havonta ezekkel a praktikákkal

Az árak felfelé, a bérek inkább lefelé tartanak. Amin csak lehet, meg kell próbálni spórolni.

Venter Marianna

Blue flames of a gas stove

Fotó: Getty Images/Zoonar RF

– Ha szombaton nem fogy el a rizsköret, a család tudja, hogy másnap töltött paprika, vagy töltött káposzta lesz az ebéd. A maradék pörköltből gulyásleves lesz, a paprikás krumpliból meg krumplis tészta. Az ember ott spórol, ahol tud. Persze, az az igazság, hogy újabban nem nagyon akad maradék, általában az utolsó falatig megesszük, ami az asztalra kerül – mondja a negyvenes Edit, aki négy főre, saját magán kívül férjére és két majdnem-felnőtt gyerekére főz. A kisebbik még tanul, a nagyobbik már dolgozik, de még otthon lakik, és a minimálbérnél alacsonyabb keresetéből havi tízezer forintot tud beadni a közös kasszába.

Edit és családja – sok-sok hazai családhoz hasonlóan – minden lehetőséget megragad a spórolásra. Mint mondja, a hasukon már nem tudnak tovább takarékoskodni, de az élelmiszer beszerzéseket nagyon átgondoltan végzik, és megfognak minden forintot. Mindig gondosan elkészített lista alapján vásárolnak, és fizetésnapon havi nagybevásárlást tartanak. Nemcsak az üzemanyag költség lesz kevesebb így. A konzervált, vagy sokáig elálló termékekből – száraztészta rizs, liszt, cukor, konzerv, mirelit áru – ugyanis olcsóbb a nagyobb kiszerelés. Saját kárukon tapasztaltak meg még egy fontos dolgot: a blokkot fizetés előtt kell ellenőrizni a kasszánál. Lehet, hogy olykor kellemetlen a mögöttük állók morgása, de mint mondják, sok pénzt spóroltak már meg, amikor még időben észrevették, hogy nem a meghirdetett engedményes, hanem teljes áron számolták fel valamelyik terméket.

Kortól és bevételtől is függnek a szokások Figyelem re méltó eredménnyel zárult az egyik piackutató cég felmérése a magyarországi árleszállításokról, pontosabban ezek tapasztalatairól.

A nagy akciózásnak nálunk alig évtizedes hagyományai vannak, hiszen azelőtt nem kellett akció, örült az ember, ha a keresett árut megtalálta. Nos, a kutatás szerint a húsz alatti és hatvan feletti korosztály tartja leginkább számon az akciókat, árleszállításokat. Az eredmény logikus, hiszen ez a két réteg rendelkezik behatárolt jövedelemmel. A húsz év fölöttiek és a hatvan alattiak már kevésbé veszik figyelembe a kedvezményeket. A jövedelmi helyzet is vízválasztó. Mégpedig a válaszadók havi százhúszezer forintos nettó bevétele a határ. Akik ezt nem érik el, az átlagosnál többet keresik az akciókat.

Igenis lehet spórolni az energiával

A hőmérséklet 1 °C-os csökkentése akár 6 százalékkal is csökkentheti a fűtésszámlát. Ha éjszaka a alacsonyabb hőmérsékletre állítják be a fűtést, 7–15 százalékot lehet spórolni.

A háztartás másik nagy energiafogyasztója a hűtőszekrény

A hűtőgép ajánlott belső hőmérséklete 1–4 °C, a mélyhűtőé pedig –18 °C. Ha ennél alacsonyabb hőmérsékletre állítják, az étel nem marad hosszabban friss, de fokonként körülbelül 5 százalékkal nő az energiafogyasztás. Érdemes hőmérőt tenni a hűtőbe, a mélyhűtőbe, és rendszeresen ellenőrizni a belső hőmérsékletet. Kevesen tudják,
hogy a fagyasztó kevesebb energiát fogyaszt, ha tele van, mert így könnyebben hidegen tartható, mint üresen. Ha nem telik meg fogyasztanivalóval, kerüljön bele vízzel töltött műanyag palack vagy akár újságpapír.

Olcsó tankolás, jó autó, megfontolt sofőr

Tankolásnál manapság az ár a döntő, ám ez csak az érem egyik oldala. A gazdaságos autózáshoz tudatos vezetés, és megfelelő műszaki állapotú autó is szükséges. Emellett spórolni a sebesség mérséklésével is lehet. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a városban indokolatlanul is harminccal kell haladni, vagy hetvennel zötykölődni a főúton. Egy átlagos autó 5-ös fokozatban 90–110 km/ó sebesség mellett fogyaszt a legideálisabban. Száztízzel a legtöbb személygépkocsi 5,5–7,5 litert eszik, és 100 kilométert autópályán 54 perc alatt tesz meg. Figyelemre méltó adat, hogy ha harminccal többel, tehát 140-nel száguld az autós, a fogyasztás 10–14 literre emelkedik, ám a menetidő csupán 12 perccel lesz rövidebb. Tehát a sztrádán vágtatni sem idő, sem üzemanyag, sem pedig biztonság szempontjából nem éri meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!