Krimi

2023.07.26. 15:10

Az életükért menekültek: 3 órát gyalogolt a 45 fokban egy szombathelyi család Rodoszon (videó)

Az ilyen extrém helyzetekre nem lehet felkészülni.

MW

Tűzoltó a rodoszi erdőtűzben

Forrás: AFP

Július 16-án, vasárnap utazott Rodosz szigetére családostul Börzsönyi-Horváth Nikoletta. Szállásukat, a máskülönben csendes tengerparti üdülőhely, Kiotari egyik ötcsillagos hoteljét hat nappal később egyik percről a másikra kényszerültek elhagyni.

Megvolt a reális esélye, hogy elér bennünket a tűz

– mondta Niki, akit a Vaol.hu portál telefonon ért el.

Egy magyar utazásszervező, de német utazási iroda szervezésében repült a család Rodoszra, ahol egy hete küzdenek az erdőtüzekkel. Niki férjével, valamint 8 és 11 éves gyermekeikkel utazott, először nyaraltak a görög turistaparadicsomban.

Az indulás előtt semmit sem sejtettek a veszélyről. Még szerdán, sőt csütörtökön sem gondoltak rosszra: megismerkedtek egy 18 éve ott élő magyarral, ő kalauzolta őket a szigeten. Csak messziről látták a tüzet, amiről később a híradásokból hallották: sosem volt még ilyen pusztító a szigeten.

„A görögök hozzászoktak a tüzekhez, de ehhez foghatót még nem tapasztaltak. Mint kiderült, Kiotarinál volt az egyik gócpont, a tűz leért teljesen a tengerig, amire eddig nem volt példa. Csütörtök este írtam az ott megismert magyar embernek: a füstöt akkor már fölénk hozta a szél. Nyomasztó volt úgy ülni a medenceparton, hogy szállt ránk délután, este a pernye. Pénteken még autót béreltünk, Rodosz városba utaztunk, Kiotaritól 70-80 kilométerre.”

„Minden nyugodtnak tűnt, ám felerősödött délelőtt a szél, és – utólag a helyiek is ezt mondják –, ez nagy bajt jelentett együtt a magas, 40 Celsius-fok fölötti hőmérséklettel. Amikor szombat reggel kiléptünk a szoba ajtaján, már nem láttuk a napot. Sárga füst gomolygott, túlvilágivá vált a légkör, és helikopterek köröztek felettünk. Nekünk akkor még mindig csak maszkot osztottak a medencénél. Ugyanakkor biztosítottak bennünket, hogy nyitva van a medence, a bárok, mindent a megszokott módon tudunk használni.

Akkor a vendégek 80 százaléka – mi is – visszament a hotelszobába csomagolni. A férjem a recepción érdeklődött: megnyugtatták, de azt már jelezték, elképzelhető, hogy le kell menni a partra egy kis táskával, benne a szükséges iratokkal.”

A férjem még vissza sem ért a recepcióról, a személyzet már dörömbölt: azonnal hagyjuk el a szobánkat – akkor már nem volt áram a hotelben. Pánikszerűen küldtek le bennünket a partra. A bőröndök a mai napig a szobában vannak. Amit akkor viseltünk, sortban, strandtáskával érkeztünk haza

– mesélte Niki.

A két gyerek a körülményekhez képest jól élte meg a menetelést. Nekik felnőttként tartaniuk kellett magukat – az ilyen extrém helyzetekre nem lehet felkészülni.

Forrás: Börzsönyi-Horváth Nikoletta

„Három órát gyalogoltunk a 45 Celsius-fokban, a személyzet együtt menekült velünk, több ezer ember az öt-hét szomszédos szállodából, miközben a tűz felől fújt a szél, így az egyre gyorsabban terjedt. Tömegben haladtunk. Nem volt információnk, nem tudtuk, meddig kell kitartanunk.

Útközben helyiek teherautókról osztottak vizet, az apartmantulajdonosok slagot húztak ki, hogy le tudjuk hűteni a fejünket, bevizezhessük a törülközőket. Három óra után értünk el egy szállodához, ahová beterelték az embereket. Le tudtunk ülni a fűben, az árnyékban, ott is kaptunk vizet. Egy kis idő múlva jött néhány busz és hajók is érkeztek, hogy menekítsék az embereket. A buszok hotelek szerint akarták szállítani a turistákat – kisebbfajta káosz alakult ki. Mi arra koncentráltunk, hogy másnap 14 órára biztosan kiérjünk a repülőtérre a gép indulására. Az ismerősünk segítségével jutottunk el Rodosz városba a reptér mellé.

Az utolsó pillanatban szerencsére tudtunk szobát foglalni, szombat éjjel így egy szállodában aludhattunk, nem kellett a reptéren. Átjutva a gócpontokon elértük a szállásunkat, és másnap sikeresen fel tudtunk szállni a gépünkre. Lángoló villanyoszlopot, égő szállodákat hagytunk magunk mögött. Végül vasárnap este landoltunk Bécsben.”

Börzsönyi-Horváth Nikoletta így összegzi a drámai nyaralást:

Volt öt gyönyörű napunk Rodoszon, de nem mostanában térünk vissza. A Balatonon túl egy darabig nem megyünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!