Jármű

2022.11.16. 07:00

Már megint a fusizó autószerelők járnak jobban – mondják Heves megyei szakemberek

Miközben az egekbe szöktek a használt gépkocsik árai, az autójavítás költsége is megdrágult. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 22,3 százalékos a növekedés tavaly óta. Ezt a helyzetet színezi, hogy a magyar járműpark átlagéletkora is emelkedett, jelenleg a 15 évet közelíti.

Sike Sándor

Gond például, hogy az elektromos energia nem kicsit, hanem nagyon megdrágult

Forrás: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap

Fotó: Huszár Márk

A drágulási és elöregedési tendenciákat tetézte meg a rezsiköltségek emelkedése, amit az autójavító szervizek nehezen tudnak kezelni. Ezért sem meglepő, hogy bár portálunk több Heves megyei javító műhelyt is kérdezett, névvel nem nyilatkoztak.

Többen elmondták azonban az őket nehéz helyzetbe hozó problémák lényegét. Ezek között a legfontosabb, hogy az elektromos energia nem kicsit, hanem nagyon megdrágult, vagyis a korábbinak nyolcszorosa lett. Az egyik egri szerviz tulajdonosa azt mondta, hogy az októberi számlát még nem kapták meg, így nincsen konkrét adatuk a rendszerhasználati díj összegéről. Ez számukra egy bizonytalansági tényező, és tartanak is tőle.

– Miközben saját dolgozóinknál is szükség lenne bérfejlesztésre, könnyen lehet, hogy azt elviszi a rezsi. Az autójavítás nem olyan tevékenység, amelyben könnyű lenne például a vizsgasoron spórolni. Ráadásul a drágulást a munkadíjba sem lehet teljes mértékben beépíteni – fogalmazott az egyik szerelőműhely tulajdonosa.

A cégvezető sorolta is tovább a gondokat: az alkatrészárak is megemelkedtek, s nem is mindig szállítják azokat időben. Ez akkor tud költséges lenni, ha a már szétszerelt jármű az emelőn foglalja a helyet. Természetesen az elöregedő járműpark is problémát jelent. Az adott szituációban megint csak a feketén dolgozó sufnik, vagy garázsszervizek járnak jól, hiszen például adót ők eddig sem fizettek. Vélhetően kevesebb áramot fogyasztó szerszámmal is dolgoznak.

– Furi, hogy nekik mindig könnyebb – összegezte a helyzetet az egyik, műszaki vizsgáztatást is végző műhely vezetője.

Több autószerviztől kapott válasz alapján úgy tűnik, hogy egy-két hetet kell várni a meghibásodott gépkocsik javítására. Valamennyiüknek van egy kialakult ügyfélkörük, akikkel igyekeznek úgy bánni, hogy ne terhelődjön rájuk száz százalékban a drágulás. Egyikük úgy fogalmazott, hogy észnél kell lenniük. Szerviz munkadíjat legtöbb helyen még nem emeltek, s kifinomult gyakorlatuk van a differenciált költségmegállapításra.

– A drágább autó tulajdonosa a vásárláskor a jármű jövőbeni fenntartási költségeit, beleértve a javítást is, nyilván a kocsija értékéhez kalkulálta – fogalmazott egyikük, aki hozzátette: a flottapartnereknek pedig, akikkel szerződésben állnak, nem is számolhatnak más munkadíjat, mint amit a megállapodásukban előre rögzítettek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!