Beruházás

2021.11.16. 20:00

Elkezdték építeni a verpeléti vasúti kőátrakót -fotók

Megkezdődött, és jó ütemben halad a vasúti kőátrakó építése Verpeléten. Elkészültével mérséklődhet a környék kőbányáiból a Tarna-mente és a Mátraalja felé tartó közúti kamionforgalom, amely a térség legsúlyosabb problémájává lett napjainkra.

Szabó István

Fotó: Daniel Beran

Megkezdődött, és jó ütemben halad a vasúti kőátrakó építése a város vasútállomásán. Új vágány, rakodótér épül, emellett a közlekedéshez kapcsolódó technikai teendők vannak, mint például a térvilágítás, vagy a különféle biztosítóberendezések kialakítása. Horváth László országgyűlési képviselő szerint jó remény van arra, hogy a tavaszra véget ér a kormánytámogatásból megvalósuló beruházás. Elkészültével mérséklődhet a környék kőbányáiból a Tarna-mente és a Mátraalja felé tartó közúti kamionforgalom. Képünkön a vágány magassági szintezését végzik a szakemberek.

Horváth ­László országgyűlési képviselő kezdeményezésére május elején aláírásgyűjtés indult Kisnánán, Domoszlón, Markazon, Abasáron, illetve Tarnaszentmárián, Verpeléten, Feldebrőn, Aldebrőn, Tófalun, Kápolnán, Kompolton és Kálban. A cél az volt, hogy a kisnánai és recski kőbányákból a követ a Kál-Kápolna vasútállomásra szállító kamionok forgalmát korlátozzák. Állandó ugyanis a zaj- és porszennyezés, a gyorsan hajtó, 40 tonnás járművek okozta rengés rombolja az ingatlanokat és az utat, s nagy a balesetveszély.

Alig három hét alatt több mint ötezer aláírás gyűlt össze. Ezeket a honatya május 25-én eljuttatta a döntéshozókhoz. Parlamenti felszólalásában rámutatott, hogy a kiút az a vasútvonal, amelyet az első Orbán-kormány teherszállításra alkalmassá tett, de másfél évtizede az akkori baloldali kormány bezárt. A petíció célja a vonal hasznosítása, s a volt verpeléti vasútállomásnál egy kőátrakó megépítése. A kormány rövid idő alatt döntött, a központi költségvetésből egymilliárd-háromszázmillió forintot biztosított az átrakó megépítéséhez, jelentette be nyár elején a térség képviselője.

Ma már zajlik a vágányok és a kitérők átépítése, megerősítése, s a tereprendezés. Horváth László a folyamatban lévő munkákról számolt be portálunknak.

 

– Egyrészt a vasúti pályát kell átalakítani, ami azt jelenti, hogy megtörténik egy új vágány kiépítése – részletezte Horváth László. –Ezek a munkálatok már elindultak, majd pár napon belül követni fogják őket azok a jelentős földmunkák, amelyek a rakodóteret kialakításához szükségesek. Nemcsak a vasúti pályához, hanem a közlekedéshez kapcsolódó technikai teendők is vannak. Olyanok, mint a térvilágítás, a különféle biztosítóberendezések a kialakítása. Ezek mindegyike folyamatban van, hiszen túl vagyunk a tervezési, az engedélyezési szakaszaikon. Jó reményünk van arra, hogy a tavaszra kész lesz a vasúti kőátrakó. Ha működni kezd, akkor lehet olyan korlátozó intézkedéseket is hozni, amelyek a vasút irányába terelik a közúti kőszállítást. Amikor már csökken az utakon a kőszállító kamionok forgalma, akkor pedig hozzálátunk a rossz állapotú, a nagy terhelés miatt károsodott útszakasz helyreállításához. Ez elsősorban a Verpelét és Kál közötti részt érinti, de javulhat az érintett tizenkét település húszezer lakosának az életminősége is – összegezte a honatya.

A kőátrakó építését a MÁV Zrt. végzi. A vasúttársaság kommunikációs igazgatósága azt közölte lapunkkal, hogy a Kál-Kápolna–Kisterenye vasútvonalon, ahol a verpeléti állomás található, a megrendelések függvényében jelenleg is közlekednek tehervonatok. Nem kell tehát újranyitni, mert a műszaki állapota alkalmas a szállítási igények kielégítésére. A vasúti pályát folyamatosan felügyelik, a karbantartási munkákat ütemezetten elvégzik. A kőátrakó tehát, az elkészülte után, máris üzembe állhat.

Remeg a padló a forgalomtól

Farkas Sándor verpeléti polgármester szerint évi több ezer kamion rakománya kerül majd vasúti szerelvényekre. A városvezető már nyáron megmutatta lapunknak a kőátrakó helyét. Akkor a helyén még szántóföld volt, azt mára kivonták a művelés alól. A polgármester elmondta, a vasútállomás négy vágánya mellé épül egy ötödik, olyan hosszon, hogy egy húszvagonos szerelvény elférjen rajta. Megtudtuk tőle, hogy Recsken van mód a kő vonatra rakására. Verpeléten a kisnánai bányából érkező követ szállítják majd tovább vasúton. Az ottani termelés csaknem harmadát viszik a kamionok a tarnamenti településeken át Kál-Kápolna állomásig, a többit a Mátraalja felé, mindez hatalmas forgalmat jelent. Mint elmondta, ha a polgármesteri hivatal mellett csak egy is elmegy, remeg a padló, összekoccannak a poharak.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában