Mátrai borvidék

2022.05.12. 14:00

Már piacon a mátrai közösségi bormárka

Május ötödikén, a budapesti Stefánia Palotában debütált a hazai borkedvelők előtt a Mátrai borvidék első közösségi bormárkája, a MyMátra, amelyet a Bárdos, a Dubicz, a Nyilas és a Sol Montis Borászat, valamint a Kovács, illetve az Ákos Pince készített el.

Szabó István

A bort készítő borászatok képviselői a bemutatón

Forrás: Vető Gábor

A tavalyi borvidéki arculatváltással egy időben született meg a közösségi bor gondolata, melyhez idén hat borászat csatlakozott. Ennek a célja bemutatni a borvidék illatos fehér szőlőfajtáinak sokszínűségét, s megszólítani elsősorban a fiatal borkedvelő közönséget. 
Lényeges átalakuláson mentek keresztül az elmúlt években a Mátrai borvidék borászatai, mondta el Kovács Zita, a Mátrai Hegyközségi Tanács elnöke. 

– A borkészítés nagyrészt másod- és harmadgenerációs fiatal borászok kezébe került – fogalmazott Kovács Zita. – Az új, fiatalos mentalitás megmutatásának, a közösségi összefogás borvidéken belüli elindulásának első lépése az arculatunk tavalyi frissítése volt. Most elérkeztünk a második lépéshez, az első mátrai közösségi bor megalkotásához.

Ezzel egyértelműen a Mátrai borvidék népszerűsítése a célunk, s szeretnénk közelebb kerülni elsősorban a fiatal borfogyasztókhoz.

Egyszerű, de erős gondolatot kommunikálunk, amelyet a borászok személyes vallomásai töltenek meg tartalommal. A „mátraiságot” hirdetjük, egyben demonstráljuk az itt élő borászok és emberek közösségi érzését is. 

Horkay András borszakértő, hazánk első boriskolájának, a Cewi-nek az alapítója tanácsadóként vett részt a projektben. Szerinte az új Mátrai borvidéki stratégia alapja, hogy minden szereplője megtalálja a helyét a programban, a közösségi bor megalkotása is erre a gondolatra épült. 

– A célunk az volt, hogy legyen egységes üzenete a borvidéknek, hozzunk létre egységes arculattal rendelkező borvidéki márkát, amely a legfontosabb szőlőfajtáinkra épül. Ez illatos stílus, amely könnyed, jól értelmezhető, lendületes, fiatalos, de nem csak a fiataloknak szól, amit a fogyasztó a mátrai borokkal azonosít – közölte Horkay András. 

A bormárka megjelenésének megálmodására a tavalyi borvidéki arculatváltást is kidolgozó Progressive Reklámügynökséget kérték fel. Szabó Orsolya operatív igazgató, aki a brandingért felelős projektcsapat vezetője is volt, arról beszélt, hogy a márkanév megalkotásánál cél volt a borvidék nevének használata, s ama gondolat megjelenítése, hogy a szabályozás alapján minden borászat közösségi bora kicsit más, így az adott borász megmutathatja vele, milyen az ő Mátrája. 

– A MyMátra márkanév e gondolatokat egyesíti, jól használható külföldi piacokon is. A bor vizuális világát érzésekre, hangulatokra, színekre építettük. Megalkottuk a Mátrai borvidék illat- és ízjegyeinek szimbólumrendszerét, s ezeket a gyümölcsökre, növényi elemekre, virágokra utaló formákat töltöttük meg színekkel, s helyeztük el a címkéken. A frontcímkén azonosítható a bort készítő borászat, s hogy az adott pincészetnek mit jelent a Mátra. Az, hogy azonos grafikai elemekből és színpalettából dolgoztunk, azt eredményezi, hogy bár minden borászat címkéje más, mégis egységes polcképet alkotnak – összegzett Szabó Orsolya. 

Szigorúak a készítés követelményei - A közösségi bornak legalább három illatos szőlőfajta házasításából kell állnia, amelyekből egyik fajta aránya sem lehet kevesebb tíz százaléknál, ám fajtánkként nem haladhatja meg a harmincöt százalékot. Meghatározó szőlőfajtái az Irsai Olivér, a cserszegi fűszeres, a muscat ottonel, a sárga muskotály, valamint a tramini, amely szőlőfajták arányának együttesen legalább hetven százaléknak kell lenni a házasításban. Harminc százalék erejéig házasítható még hozzájuk sauvignon blanc, rizlingszilváni, zöld veltelini, zenit és királyleányka. A mátrai illatos márkabora kizárólag reduktív elkészítéssel készülő csendes bor lehet, amelynél hordóhasználat nem engedélyezett. Stílusában száraz, friss, közepesnél élénkebb természetes savszerkezet jellemzi, maximum közepes test és közepes alkoholtartalom. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában