művészet

2021.09.03. 11:30

Bartók operájához készült illusztráció a Bükki Művésztelepen

Fotók, újrahasznosított vázlatok, mesehősök is készültek a Bükki Művésztelepen.

Tóth Balázs

Az új grafikai műhelynek köszönhetően a korábbinál több nyomat készülhetett a művésztelepen

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Tóth Balázs

Kiállítással zárult az idén 14. alkalommal megtartott Bükki Művésztelep. Augusztusban gyűltek össze a képzőművészek, hogy egy hétig egymás gondolataiból, művészetéből inspirálódjanak Nagyvisnyón. Itt volt például a tavaly csatlakozott Papp Ildikó és Varga Bertalan, s először kapott meghívást Gábor Imre grafikus. A falu eleji vendégházban alkottak, ahol a falra és az asztalokra kikerültek az egy hét alatt készült munkák, s néhány korábbi, amelyek között a művészek végig is kalauzolták az érdeklődőket.

Palásti Kovács András csak a hét közepén tudott csatlakozni a többiekhez. Volt viszont alkalom arra, hogy egy lépéssel közelebb kerüljön a már több éve elkezdett projektjének végéhez, és újabb szereplőkkel gazdagítsa Nagyvisnyó mesehőseit. Újabb három szereplő tervezése és rövid történetének megírása fért bele a munkával töltött három napba. A többiek is folytatták korábbi sorozataikat, témáikat, de a kísérletezésre is jutott idő. Gábor Imre például édesanyja néhány vázlatát hasznosította újra, saját művészetét hozzáadva hozott létre egy új alkotást.

Az új grafikai műhelynek köszönhetően a korábbinál több nyomat készülhetett a művésztelepen
Fotó: Tóth Balázs / Heves Megyei Hírlap

Gál Krisztián kész koncepcióval érkezett. Elmondta, egy nagyon szép projektben vesz részt: Sárik Péter zongorista, zeneszerző dzsesszműfajra ültette át Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operáját, s őt kérte meg, hogy tervezze meg a lemezborítóját.

– Izgalmas az opera s a feldolgozás is, szeretem Bartókot. Nagyon szép munka, megihletett a téma. Beszélgettünk Péterrel, s felmerült, ne csak borító legyen, hanem hat oldalon mutassuk be a grafikákat. Készültek kulcsképek, hogy fölhasználható legyen háttérvetítésen is, amikor előadják a darabot. Hatalmas munka lett belőle, nagyon sok képet, tanulmányt készítettem, ebből fűzöm össze a látványtervet az előadáshoz – beszélt az elmúlt hónapok és a művésztelepi munkájáról Gál Krisztián.

Hozzátette, ő kísérleti vonalat képvisel, így kapcsolódik Bartók zenéjéhez és a dzsesszhez. Ez egy „nyughatatlan” folyamat, így talál rá új utakra. Sok áttétel van benne: ahogy Bartók megírta az operát, s ahogy Sárik Péter átiratot készített. Ő az utóbbira rezonált, szünet nélkül hallgatta. A mű bemutatója Sárospatakon volt, a Zempléni Fesztiválon.

Grafikai műhelyt rendeztek be

A Bükki Művésztelepen sok munka született, ami annak is köszönhető volt, hogy grafikai műhelyt hoztak létre és így a korábbinál több nyomat készülhetett. Egy pályázaton rézkarcprésre kaptak pénzt, ami mozgásba hozta a dolgokat. Az önkormányzattól kaptak egy helyet, amelyet berendeztek, s rugalmasan, folyamatosan tudtak dolgozni. Ez már a korábbi hetekben is rendelkezésükre állt, ki is használták a Metropolitan Egyetem művésztelepén. Az itt készült műveket szintén be szeretnék mutatni a közönségnek. A Bükki Művésztelepet követő plakátművészeti projekt alkotói is megfordultak ott.

Két német művész az utazási szabályok miatt idén sem tudott jelen lenni, és Gesztelyi Nagy Zsuzsanna is hiányzott még a törzsgárdából.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!