Hírek

2004.12.10. 07:19

Jön az elektronikus bérlet

Néhány éven belül eldobhatjuk a jelenlegi busz-jegyeket és a BKV-bérlet műanyag tokját. Jön az elektronikus bérlet.

Vajta Zoltán

Vállalkozói tőke bevonással vá-sárolja meg a 15-20 milliárd forintos technikát a BKV. A beruházó 10–15 évig működteti az elektro-nikus jegykezelő rendszert, azután átadja a BKV-nak. Először 2006-ban a földalattit szerelik fel olyan kapukkal, amelyek érvé-nyes jegy, bérlet nélkül nem engednek be senkit.

A bérletet bankkártyához hasonló műanyag lapocska helyettesíti. A gép minden utazásnál levonja a viteldíjat. Bizonyos számú utazás fölött nem kell tovább fizetni, vagyis megmarad a jelenlegi bérlet is. Aki keveset utazik, kevesebbet fog fizetni. Aki végállomástól végállomásig megy, attól viszont lehet, hogy két jegy árát vonják majd le.

A bérlettel utazók reálértéken nem fognak többet fizetni – mondta Aba Botond, a BKV vezérigazgatója. A bérletesektől bizonyos számú utazás fölött nem vonnak le többet. Különféle tarifacsomagok lesznek. Más lesz a viteldíj csúcs-időben és csúcsidőn kívül.

A csipkártyás bérletet számos ponton lehet majd beszerezni.
A kártya elektronikus pénztárca is lesz egyben. A diákok az ösztöndíjukból fizethetik majd a viteldíjat. Az autósok pedig parkolhatnak vele a P+R parkolókban. Eltűnik a hagyományos vonaljegy. A helyette kapható csipkártyás lapocskát többször fel lehet használni, és feltölthető.

A metróba jegy vagy bérlet nélkül nem lehet majd belépni, így csökken a bliccelők száma. Évente 2 milliárd forint többletbevétele lesz így a BKV-nak. Később a HÉV-állomásokat is felszerelik kapukkal. A legforgalmasabb villamosokon sípolni fog a gép, ha valaki potyázni próbál. A buszokon, trolikon az ellenőrök kis kütyüvel olvassák le, hogy az utas kezelte-e a jegyet, bérletet. Mivel a metróban nem lesz rájuk szükség, a felszíni járműveket ellepik az ellenőrök. Sőt, a BKV bővíti is a létszámukat.

[caption id="" align="alignleft" width="287"] egy londoni turista bérlet
[/caption]Minden európai nagyvárosban elektronikus tömegközlekedési bérlet segíti az utasokat. Az eljárás ugyanaz, a működés itt ott különbözik. Helsinkiben a járművökön érzékelők elé kell tenni a bérletet, Párizsban már a metróbejáratnál elő kell venni és a műszerrel érvényesíttetni a jegyet/bérletet. Londonban, Brüsszelben ki- és bemenetkor is ellenőrzik a gépek a bérleteket: bele kell csúsztatni egy szerkezetbe, majd ha az azt érvényesnek találja, viszaadja és átenged a kiskapun.

Praktikus, már hosszú évek óta jól működő rendszerek ezek. Reméljük, itthon is sikerrel vezetik majd be.

Vonattal a városban

A bérletről és jegyről leolvasott információ egy központi számítógépbe kerül. Így percre pontos adatok kaphatók

az utasforgalomról. Nem lesz többé akadálya a Budapesti Közlekedési Szövetségnek. Így meg tud osztozni a bevételen

a BKV, a MÁV és a Volánbusz. Az utasok pedig azonos bérlettel utazhatnak buszon, metrón, villamoson és vonaton. A várost keresztül-kasul átszelik a vasúti pályák, csak megállókat kellene kiépíteni a fontos helyszíneken.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!