Hírek

2004.12.30. 00:00

Néptelen országút a Duna

A fővárosban a Dunán csak egyetlen vonalon járnak menetrend szerinti hajók. Pontosabban jelenleg egyen sem, a hajóforgalom május 1. és augusztus 31. közötti időszakra korlátozódik.

Vultur Csaba

[caption id="" align="alignleft" width="310"] A menetjegy ára sokszorosa egy buszjegy árának. A felnőttek 500, a gyerekek 250 forintot fizetnek a teljes távra.
[/caption]Hiába nincs jégzajlás a Dunán, a személyhajó-forgalom augusztus vége óta szünetel Budapesten. Legközelebb május 1-jén szállhatunk menetrend szerinti hajóra. De hová tűnnek a hajók augusztus után? Miért csak a Petőfi híd pesti hídfőjétől az óbudai Római fürdőig járnak? Régen a hajóközlekedés szerves része volt a tömegközlekedésnek.
– A Mahart 1998 óta nem foglalkozik a fővárosi személyhajózással – mondja Horváth Emil, a cég műszaki igazgatója. A hajók már a BKV tulajdonába kerültek, de az igazgató szinte mindent tud a dunai személyhajókról. Ezek 80–150 fő befogadására alkalmasak, motorjaik 100–150 lóerősek.
Ráadásul a tömegközlekedésnek ez a módja időjárás-érzékeny:
a jégzajlás, az aszály vagy az árvíz mind lehetetlenné teheti a hajójáratok indítását.
– A legnagyobb probléma sajnos nem a vízállás, hanem az, hogy a budapesti hajózás veszteséges. Ezért járnak csak nyáron hajók, mert ilyenkor több az utas – mondja Barta Péter, a BKV hajózási csoportjának vezetője.
– A személyforgalmat szállító Boráros tér–Római fürdő vonal gyakorlatilag összeköti Dél-Pestet Észak-Budával. Így, bár csak
nyáron, ez is segítséget jelent a tömegközlekedésben.
Egyelőre csak terv, hogy a jelenlegi fél kilences indulás helyett már reggel hatkor elindul az első hajó. Menetrend szerint húszpercenként követnék egymást. A járatok nyújtásával pedig elvben Budafokról Pünkösdfürdőig járhatnának a hajók. A BKV azonban még a most meglévő vonalat sem tudja működtetni: a hajójáratot egy kft. üzemelteti.

A hajók költségét üzemórában mérik

A hajók fogyasztását nem kilométerben, hanem üzemórában mérik az üzemeltető Sailor Kft.-nél. Mint Fazekas Péter műszaki igazgató elmondta: nehéz kiszámolni, hogy mennyibe kerül egy óra hajózás. Azért, mert nemcsak a gázolaj árát, hanem a kapitány fizetését, a személyzet költségét és a javítások árát is bele kell számolni. Egy hajó körülbelül 25–40 liter gázolajat fogyaszt óránként. Egy liter gázolaj 232 forintos árán számolva ez 5700–10 000 forintot jelent.

A leggyorsabb közlekedési eszköz lehetne

Nehéz elképzelni gyorsabb közlekedési eszközt, mint amely a reggeli csúcsforgalomban 40 perc alatt jutna el Budafokról a Batthyány térre. Pedig a BKV szakemberei kiszámolták, és a menetidő ennyi lenne. A hajókat fel kellene újítani, fűtést kellene beszerelni, és a hajókra radar is kell, hogy ködben is közlekedhessenek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!