Hírek

2005.07.27. 00:00

Egységes közlekedési hálózat készül

Balázs Péter, az unió volt magyar biztosa új megbízatást kapott az európai közlekedésfejlesztésben.

Róka Zsuzsa, Brüsszel

Akadozik a nagyratörő terv, amely az Európai Unióból nemcsak egységes belső piacot, hanem egységes közlekedési övezetet is hivatott teremteni. Ezért – az úgynevezett transzeurópai hálózatok kiépítésének fölgyorsítására – hat különmegbízottat nevezett ki Jacques Barrot, az illetékes brüsszeli biztos, köztük egy magyart.

Balázs Péter Magyarország első biztosa volt uniós belépésünk után. Fél éven át a regionális politikáért felelt, és bővítette amúgy is kiterjedt európai kapcsolatrendszerét, amit egyebek közt ipari államtitkárként, majd németországi és dániai nagykövetként alapozott meg. Társai ugyancsak szinte kivétel nélkül voltak brüsszeli biztosok. Átlagon felüli összeköttetéseikkel közvetítenek a nagy európai útvonalak által átszelt országok és régiók vállalatai, valamint kormányai, továbbá az európai intézmények között. A cél az, hogy teljes egészében 2020-ra, legfontosabb elemeit tekintve pedig már 2015–2017-re csakugyan kiépüljön az egész Európai Unióra kiterjedő egységes gyorsforgalmi hálózat. Ám ma még sokszor hiányzik három dolog ahhoz, hogy az életfontosságú közlekedésben is megvalósuljon az uniót jellemző integráció – mondta Balázs Péter Brüsszelben. Ez a politikai akarat, valamint a fizikai-műszaki felkészültség, végül a pénz.

Az újonnan kinevezett közlekedési különmegbízottak, hogy megőrizzék pártatlanságukat, sosem foglalkoznak saját hazájukat érintő tervekkel. Így a Magyarországot is magába foglaló, a franciaországi Lyontól az ukrajnai határig húzódó 6-os európai gyorsvasútért a spanyol Loyola de Palacio felel majd, beleértve a Ljubljana–Budapest szakaszt. Balázs Péternek a 17-es számú Párizs–Strasbourg– Stuttgart–Bécs–Pozsony gyorsvasút jutott. „A mi munkánkban azok az érdekeltek, akiknek a területén ezek a fővonalak átmennek – mondta lapunknak Balázs Péter. – Így például a városok, kiváltképpen a határvidékeken, ahol a munkálatok azért vesztegelnek, mert egyik fél sem tartja a magáénak a vállalkozást. Az én vonalamon összesen 34 millió ember érintett, ez több, mint egy átlagos ország lakossága, és hasonló a helyzet a többi vonalon is. Míg nekem egyaránt tudnom kell dolgozni az erősen központosított Franciaország kormányával, illetve valódi hatalommal bíró német tartományokkal, addig Loyola de Palaciónak Magyarországon nem lesznek regionális partnerei. Neki a mindenkori gazdasági és közlekedési miniszter, a MÁV vezérigazgatója és olykor-olykor a pénzügyminiszter lesz az előrelátható partnere. Ugyanakkor erről tudniuk kell az érintett kivitelező vállalatoknak, a bankvilágnak és a civil egyesületeknek, hogy képesek legyenek csatornázni az európai gyorsforgalmi utakkal kapcsolatos nézeteiket és érdekeiket Loyola de Palacio felé. Aki egyébként »padtársam« volt biztos korunkban. Belevaló, érdeklődő asszony, aki Magyarországról egyelőre nem sokat tud, de megígértem, hogy segítek neki. Annál is inkább, mert mi hatan, európai közlekedési különmegbízottak rendszeresen találkozunk, egyeztetünk, hogy megalapozottan tehessük meg javaslatainkat a transzeurópai közlekedési beruházások társfinanszírozási arányaira. Ez a mi végső befolyásolási eszközünk és lehetőségünk, hogy gyorsítsuk e nagy munkahelyteremtő és piacépítő vállalkozásokat.”

A volt magyar biztos otthon a Magyar Logisztikai Egyesületre támaszkodva ad tanácsokat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!