Hírek

2005.07.30. 06:01

Fogaskerekű a városban

Gyorsabb lenne és a Moszkva téren lehetne felszállni a fogaskerekű vasútra. Jelenleg meglehetősen lerobbant állapotban van a Sváb-hegyre felkapaszkodó vonat.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Elképzelésünk szerint így nézne ki, ha egészen a Moszkva térig járna a fogaskerekű. Persze akkor már az új járművek állnának forgalomba.
[/caption]Meghosszabbítanák, felújítanák és felgyorsítanák a fogaskerekű vasutat. A fővárosi önkormányzat európai uniós pénzekre pályázna a többmilliárdos beruházáshoz. Az elképzelések szerint a Moszkva térig járna a piros vonat, mégpedig részben az 56-os villamos vonalán. Ehhez új és a jelenlegitől eltérő járművekre lenne szükség. Olyanokra, amelyek a hagyományos villamossínen is tudnak közlekedni. Ilyenek többek között Svájcban is közlekednek. A meglévő fogas-pálya elöregedett. Át kell építeni, hogy a 15–20 kilométeres csigatempó helyett akár 40-nel is roboghassanak a szerelvények.

A terveket egy civil szervezet, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) svájci szakemberek bevonásával készítette. Javaslatukkal megkeresték a városházát. A főváros fantáziát látott a civilek ötletében, hisz a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Podmaniczky-tervben is szerepel a hosszabbítás. Most arra készülnek, hogy pályázatot nyújtanak be rá az Európai Unióhoz. A fogaskerekű a bővítéssel ugyanis a jelenlegi hétvégi kirándulójáratból hétköznapi tömegközlekedési eszközzé válna. Nem csak a gyorsaság, hanem a jobb átszállási kapcsolat miatt is. A fogas végállomása jelenleg a Moszkva tértől két megállónyira található a körszállónál. A Moszkván viszont ott a metró, több autóbusz, villamos, köztük a nagykörúti 4-es, 6-os. Lengyel Vilmos, a városháza tömegközlekedési alosztályának vezetője szerint a Svábhegy és környékének lakói közül sokkal többen utaznának rajta, mint mostanában. Jelenleg elszomorító a fogaskerekű állapota. Három évtizede újították fel utoljára. Akkor vásárolták az osztrák gyártmányú járműveket is. Azóta nem fejlesztették, így mára műszakilag meglehetősen elhasználódott a vonal. A VEKE szerint kritikus az állapota, sok helyen sebességkorlátozást vezetett be a BKV.

A felújítási javaslatot készítő civil szervezet úgy tudja, a sínszálak és a fogasléc is veszélyes mértékben elkopott. Akad olyan szakasz, ahol még az eredeti, 130 éves sínalapok fekszenek. A biztosítóberendezés miatt hosszú perceket vesztegelnek a szerelvények egy-egy megállóban. A járművek egy része üzemképtelen, van, amelyik évek óta meg sem mozdult. A VEKE szerint továbbra is rendszeresek a meghibásodások és járatkimaradások a fogaskerekűn. Hétvégén előfordul, hogy nem tudnak kiadni annyi kocsit, amennyi kellene. Jelenleg a korábbi tizenhat helyett 22–24 percet vesz igénybe az, hogy felérjen a hegyre a vonat. Mindezek tetejében nem működnek a jegykiadó automaták a megállókban.

A BKV nem tud a fogaskerekű meghosszabbításáról

A BKV szerint nincs különösen nagy baj a fogaskerekűvel. Kérdésünkre azt felelték, hogy 20–30 kilométerrel haladnak a szerelvények, s ez a sebesség nem fokozható tovább. A menetrendet betartják – közölte a kommunikációs osztály. Tavaly elkezdték felújítani a járműveket, a pálya rendbetételét pedig az elkövetkező három–öt év során tervezik. A városvezetők asztalán heverő meghosszabbítási tervekről a BKV egyelőre még nem tud. Szerintük ez a kérdés jelenleg nincs napirenden. Azt azonban a BKV is elismeri, hogy a végállomás kivételével az állomásokon nem lehet jegyet venni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!