Hírek

2005.08.01. 00:00

Három helikopter-baleset, az üzemeltető ugyanaz

Újabb mezőgazdasági helikopter zuhant le vasárnap. A Tolna megyei Bátán történt balesetben az ötvenéves pilóta szörnyethalt.

Izing Antal

A tragédiában a feltételezés szerint az is közrejátszhatott, hogy a nagy melegben a levegő ritkább, és a motor „híg” levegőben kevésbé „harap”, mint a hűvösben. Ugyanakkor az is figyelemre méltó, hogy ez már a harmadik helikopter-baleset, és mindegyik gépet ugyanaz a szekszárdi cég üzemelteti, amelynek tulajdonosa csak a vizsgálat lezárta után kíván nyilatkozni. Szakértőink szintén óvatosan nyilatkoznak a sajtónak a vizsgálat lezárta előtt. Mint mondták, a gépek már öt évvel ezelőtt is öregek voltak, üzemben tartóik pedig egészen addig igyekeznek munkában tartani az „égi szekereket”, ameddig csak lehet. Gazdasági megfontolások vezetik őket, amelyek szögesen ellentmondanak a repülés alapelveinek.

A helikopter-balesetek esetében a tolórudak törtek el, amelyek a motor teljesítményét adják át a forgószárnynak. Fontos szerepük van a kormányzásban is, mert a tolórud segítségével lehet változtatni a forgószárnyak állásszögét. A tolórúdhoz tárcsák és tengelyek tartoznak. Az orosz Karmov 26-osok esetében ezt az egész egységet, amelyet a helikopterek a tetejükön hordoznak, kalonkának nevezik. Szakértőnk utalt arra is, hogy a gyártók gyakran előforduló típushibák esetén megvizsgálják technikáikat, csakúgy, mint az autók esetében. Arról érdeklődtünk, hogy mindez a mai orosz repülőgépgyártás esetében igaz lehet-e, hiszen Karmovokról van szó. A gyakorlott szakember lapunknak azt is elmondta: az orosz repülőgépgyártás nem húzta le a rolót. Korszerűen működtek és kevésbé pazarlóan, mint azelőtt. Nem kizárt tehát, hogy a Magyarországon szolgáló mezőgazdasági helikoptereket a gyártó fogja vizsgálni.

Izing Antal -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!