Hírek

2005.07.12. 00:00

Hiányos védelem

Nem látták a légvédelmi radarok azt a sportrepülőt, amelyben Vári Gyula egykori vadászpilóta tesztelte februárban a légtérellenőrzés hiányosságait.

Körmendi Gábor

A Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által elrendelt próbarepülést Vári Gyula többszörös világbajnok pilóta, nem mellesleg szocialista országgyűlési képviselő hajtotta végre idén februárban. A tesztgép egy kétüléses ZLIN 142-es sportrepülő volt. – A cél az volt, hogy egy bárki számára hozzáférhető repülőeszközzel szimuláljunk bizonyos várható élethelyzetet. Gyurcsány Ferenc javasolta, hogy teszteljük le a rendszert – mondta lapunknak Vári Gyula. A kormányfő szerint a magyar légtér, mint azt a teszt is bebizonyította, déli irányból rendkívül sebezhető, ugyanakkor azt is közölte, hogy nem építene radart a Zengőre.

A próba gyakorlati haszna az lett, hogy végre kiderült, hazánk légterének tökéletes ellenőrzése érdekében pontosan hova is kell réskitöltő radarokat telepíteni. – Az ilyen próbarepülések Nyugat-Európában mindennaposak. A londoni terrortámadás után azonban újra elővették a februári repülés tanulságait tartalmazó jelentést. Mégpedig azért, mert a terrorizmus elleni harc során még a legelképzelhetetlenebb és leglehetetlenebb helyzetekre is fel kell készülni – folytatta Vári. A februári próbarepülés alapján készült légvédelmi tervek katonai és államtitkot képeznek, így arról semmi konkrétumot nem mondtak el lapunknak. Katonai forrásaink csak annyit árultak el, hogy a rendszer már mindent lát. Azt azonban nem tudtuk meg, hogy ki lett volna a felelős, ha egy valódi kamikaze sportrepülővel megtámadja a paksi atomerőművet. Vári Gyulának ugyanis sikerült Paks felett is láthatatlannak maradnia.

– A Magyar Honvédség vezérkara intézkedési tervet dolgozott ki a magyar légtér biztonságának javítása érdekében, a miniszterelnök pedig pénteken elrendelte ennek átültetését a gyakorlatba – közölte László Boglár kormányszóvivő. Iváncsik Imre, a honvédelmi tárca  államtitkára elmondta: a kormányfő által bejelentett tesztrepülés egy volt azok közül, amelyeket a honvédség a magyar repülőszövetséggel együttműködve hajt végre. Kővágó László repülési szakértő szerint a jelenleg működő modernizált orosz radarállomások nem képesek alacsony magasságban repülő gépek megfigyelésére. Igaz, erre maradéktalanul még a Zengőre telepített radar sem volna képes a terepviszonyok miatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!