2005.07.15. 00:00
Kérdőjelek földön, égen
A szakszervezet szerint kis híján összeütközött egy Airbus és egy CL–600-as repülőgép. A HungaroControl cáfol. Szerintük nem történt nagy baj.
Kis híján katasztrófával és legkevesebb száz ember halálával végződött egy légi közlekedési baleset. Az esemény július 4-én történt Sárvár légterében, 10650 méter magasságban. Legalábbis ezt állítja a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) képviseletében Metes György és Gaskó István. Szerintük a megközelítés olyan mérvű volt, hogy bekapcsolt az ütközést elkerülő automatika. Ez pedig állítólag csak háromszáz méternyi távolságban lép működésbe.
„Határozottan cáfoljuk a szakszervezet állításait – mondta lapunknak Hackl Mónika, a HungaroControl szóvivője. – Először is nem igaz, hogy eltitkoltuk a július negyedikei esetet. Időben és a megfelelő módon jelentettük a hatóságnak. Igaz, hogy a repülőgépek a megengedettnél közelebb kerültek egymáshoz, de nem forgott veszélyben az utasok élete.” A szóvivő szintén cáfolta, hogy a fedélzeti műszerek kitérő manőverre álltak volna át: a földi légiirányítás megoldotta a helyzetet.
Az esetet már államigazgatási eljárásban vizsgálja a Polgári Légiközlekedési Hatóság. Kommunikációs vezetőjük, Bajkó Erika lapunknak elmondta, munkatársaik rögzítették az esemény radarképét és visszahallgatták a légiirányítók és az érintett repülőgépek rádióadásait. A radarkép alapján megállapították, hogy egy MD–83 típusú utasszállító és egy Dornier–328 típusú betegszállításra rendszeresített repülőgép azonos magasságon, összetartó irányba haladt. A gépek 10650 méter magasságon közelebb kerültek egymáshoz a kilenc kilométeres biztonsági távolságnál. A rádióadásokból megállapították, hogy a légiirányítók többször süllyedésre utasították az MD típusú járművet, amely lejjebb ereszkedett, a megadott magasságra.
– Az ügyben jelenleg is folyik a vizsgálat, még nem lehet tudni, hogy a két gép a megengedettnél miért került közelebb egymáshoz – mondta Bajkó Erika. Metes György – aki egyben a Jobbik párt szakpolitikusa – szerint az MD–83-as süllyedése közben kis híján nekiment egy harmadik gépnek. Erről a hatóságok nem ejtenek szót. Hackl Mónika ezzel kapcsolatban elmondta, a vizsgált eset kizárólag két repülő között zajlott.
A Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet honlapjáról mindössze az egyik gép tulajdonosa állapítható meg biztosan. Ez a Finnair. Tőlük lapzártánkig nem kaptunk választ kérdéseinkre. A másik gép hovatartozásának jele a honlapon ADN-ként szerepel. Hogy ez kit takar, a HungaroControl sem tudta megmondani.
Májusban már figyelmeztetett a szakszervezet
A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete nem először kongatja meg a vészharangot. Idén májusban arra figyelmeztettek, hogy a HungaroControl nem készítette fel munkatársait az új légiirányítási rendszer működtetésére. Serintük az állomány nagy része alig 45 percet gyakorolhatott szimulátoron. Sőt, vannak, akik nem kaptak ilyen kiképzést. A HungaroControl cáfolta a vádakat.
először kongatja meg a vészharangot. Idén májusban
arra figyelmeztettek, hogy a HungaroControl nem készítette fel munkatársait az új légiirányítási rendszer működtetésére. Serintük az állomány nagy része alig 45 percet gyakorolhatott szimulátoron.
Sőt, vannak, akik nem kaptak ilyen kiképzést. A HungaroControl cáfolta a vádakat. -->