Hírek

2005.07.06. 00:00

Mélybe csábítanak az árak

Budapesten már szinte képtelenség parkolni. A zűrzavaros állapotokat enyhítheti a sok épülő mélygarázs. Ám a legtöbb autós nem szívesen fizet a drága parkolásért.

Dávid Szonja–Vég Márton

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A Szent István tér alatti garázsban lift viszi a helyére a vezető nélküli autót. Baj csak akkor van, ha valamilyen ok miatt nincs áram az épületben.
[/caption]– Nehéz elérni, hogy az autós lejöjjön hozzánk. Ha viszont megismeri szolgáltatásainkat, már ragaszkodik a minőséghez, és marad. A Szabadság téri mélygarázsunk viszonylag jól kihasznált. Ebben szerepet játszik az, hogy a környék intézményei biztosítják nekünk a bevételt – mondta a Reggelnek Fülöp Balázs, a Parkolás Kft. ügyvezetője. Az V. kerületi mélygarázsban egy óráért 360 forintot kell fizetni, de fél órára is igénybe vehető a fele összegért. A hétvégi jegy 6480, a hetijegy 18 ezer forint. Az autós vásárolhat egész napra és pihenőidőszakra is bérletet. Emellett választhat fix és mobil helyekre szóló lehetőséget is. A Bazilika alatti garázsban 200 forintos óradíjjal számolnak. Ugyanott a felszínen 40 forinttal többet kell bedobni az automatába. A kedvezményes havibérlet 18 ezer forint, de csak akkor, ha V. kerületi lakos az autós. Ha nem, akkor harmincezer forint egy hónapra a parkolás. Az éjszakai havibérletért tizenötezret kérnek. A Roosevelt téri parkolóban egy óra 450 forint. Egy hónapra éjjel-nappali őrzésre 71 ezer forint a tarifa. A havi nappali bérlet ötven-, az éjjeli harmincezer forint. 

Megnéztük mind a három parkolót, ahol is európai színvonalú szolgáltatással találkoztunk. A biztonsági őrök ugyan nem álltak velünk szóba, mert állítólag senkinek sem nyilatkozhatnak arról, hogy kik járnak ide. Azt azonban megtudtuk, hogy egyes mélygarázsok akár hetvenszázalékos kihasználtsággal is működnek. A Szabadság téren gyakori a telt ház körüli állapot.

Az autósok kísérleteznek, és egyik helyről a másikra vándorolnak. Ahol kiemelkedő a színvonal, oda visszamennek, még ha drágább is a szolgáltatás. A tapasztalatok szerint szívesebben választják a gépkocsi-tulajdonosok a bérletes megoldást, mint a napijegyet. Az üzemeltetők szerint kiszámíthatatlan a forgalom, van úgy, hogy egy napon akár több mint száz autó is megfordul a garázsokban. – Itt lakom a környéken, és szeretem, hogy biztonságban van a kocsim. Nekem megéri a nyugalmamért valamivel többet fizetni. Egyszer már ellopták az autómat, most már biztosra megyek. Ezért nem is kérdés, hogy használom a mélygarázst – mondta Szirmai Krisztina (28), aki épp egy terepjáróval hajtott le a garázsba. Más a helyzet a város külső kerületeiben működő P+R szolgáltatásokkal.

A fővárosban összesen négy nagy parkolási terület található. – A P+R parkolási rendszer lényege, hogy  az autósok  hagyják a város szélén járműveiket, és onnan már tömegközlekedéssel utazzanak tovább. Az őrzött parkolásért mindössze egy BKV-jegy árát kell egy napra kifizetni. A Stadionoknál, Kőbánya- Kispestnél, Hűvösvölgynél és Újpest-Városkapunál található P+R parkoló. Összesen körülbelül négyezer-ötszáz férőhellyel – mondta Györkös Gábor, a fővárosi közlekedési ügyosztály munkatársa. Ezeken a területeken a jövőben a havibérlet mellett negyed- és féléves bérletet is vásárolhatnak majd az autósok. A járműtulajdonosok két lehetőség közül választhatnak. Igénybe vehetik az ingyenes parkolást őrzés nélkül. A másik megoldás, ha beruháznak egy-két BKV-jegy árába. Így egész nap vigyáznak az autójukra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!