Hírek

2005.08.24. 00:00

Légi katasztrófák évtizede?

A görögországi és a venezuelai repülőgép-szerencsétlenséghez hasonló légi katasztrófák mindennapossá válhatnak, ha nem változik meg a repülésbiztonsági előírásokkal kapcsolatos magatartás.

Gyulay Zoltán

Az utasok és a repülőgépek meredeken növekvő számával egyenes arányban megnövekedhet a lezuhanások aránya is, amennyiben az elkövetkező egy évtized során a biztonsági átvizsgálásokat drasztikusan meg nem szigorítják. A Nemzetközi Polgári Légi Közlekedési Szervezet (ICAO) ellenőrzései kimutatták, hogy mintegy harminc ország nem tesz eleget azoknak a kötelezettségeknek, amelyeket a szervezet által regisztrált társaságok számára előírtak – állítja Michel Wachenheim, a francia repülésbiztonsági hatóság vezetője. Ebből tizenöt országban a lazaság „nagyon súlyosnak” minősíthető. Európa pedig válaszút előtt áll, mivel a közbenső leszállások alkalmával a teljes biztonsági átvizsgálások nem végezhetők el. A légitársaságokat tömörítő IATA szerint az utasok száma évi hatszázalékos emelkedés előtt áll, s a szükséges lépések nélkül 2020-ban gyakorlatilag minden hétre juthat egy légi baleset.

Az ICAO előírásai szerint jelenleg semmi nem kötelez arra, hogy a repülésbiztonsággal összefüggő eseteket más országokkal közöljék. Franciaország épp ezért nem volt tisztában azzal, hogy az elmúlt héten Venezuelában lezuhant gépet üzemeltető kolumbiai légitársasággal szemben a hazai hatóságok pénzbírságot szabtak ki a biztonsági szabályok megszegése miatt. Ugyanakkor a West Caribean gépein elvégzett két vizsgálat során a francia hatóságok az idén nem találtak semmilyen rendellenességet.

Michel Wachenheim nem lát lehetőséget arra, hogy a honos országból érkező gépeket rendszeresen ellenőrizzék a fogadó ország hatóságai. „Ha egy nagyobb ország azt mondja nekünk, hogy egy légi közlekedési vállalatnak bizonyítványt állított ki, elhisszük. Ha kétkednénk, az nagyobb problémákhoz vezetne” – állítja a francia szakember.

Az európai polgári légügyi hatóságok vezetői között hónapok óta tárgyalások folynak, hogy a személyzetekről és kiképzésükről több információ álljon rendelkezésre, vagy a pótlólagos átvizsgálásokat engedélyezzék. „Ez azonban nem jelenti azt, hogy Európa mindenben egyetért” – teszi hozzá Wachenheim. Az pedig, hogy Nagy-Britanniához hasonlóan Franciaország is hozzon feketelistát nyilvánosságra a nem biztonságos légitársaságokról, politikai döntés függvénye. Párizs jelenleg azon dolgozik, hogy összeállítson egy békéltető záradékot, amely szigorú biztonsági és minőségi értékelésnek vetné alá a légitársaságokat, amennyiben azok önkéntes alapon alávetik magukat egy ilyen rávilágításnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!