eger

2019.02.11. 17:30

Újításokkal, ötletekkel vonzanák be a fiatalokat a könyvtárak

A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében „Az én könyvtáram” program Heves megyei szakmai napját tartották meg hétfőn a Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtárban.

Szabó Katalin

Fontos a könyvtárak és óvodák, iskolák tanulástámogató együttműködése Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

A résztvevők a megyében megvalósult, köznevelést támogató mintaprogramokkal ismerkedhettek meg. A megyében 2018 novemberében kipróbáltak öt mintaprogramot, amelyeket öt könyvtáros – a megye különböző intézményeiben – Bélapátfalván, Egerben, Felsőtárkányban, Gyöngyösön és Makláron tesztelt.

Tóth Judit, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár projektirodájának szaktanácsadó csoportvezetője ismertette, milyen munka zajlott ezidáig. Ezután a fejlesztőké, s a kipróbáló könyvtárosoké volt a szó, akik a gyakorlati tapasztalataikat mondták el.

– A projekt több szempontból is alkalmas arra, hogy a könyvtárak fejlődését, fejlesztését szolgálja. Az év első feladataként az alapkutatásokat végezték el, most pedig az a mintaprogram következik, amit a gyakorlatban tudnak a könyvtárosok a saját könyvtárukban adaptálni. A meglévő kilencven mintaprogramot bármikor, bárhol tudják alkalmazni – mondta.

Bognár Noémi Erika, a Mintaprogram-fejlesztési Bizottság tagja a Könyvtári Intézet delegáltjaként vesz részt a projektben. Úgy fogalmazott, a mintaprogram fejlesztés az elmúlt évben zajlott, a könyvtárak 342 jó gyakorlatot küldtek be, s a fejlesztési bizottság ebből kiválasztott kilencvenet, amelyek pedagógiai mintaprogrammá tudnak fejlődni.

– Négy fejlesztési irányba soroljuk ezeket, kiemelném a digitális írástudást, hiszen ez a mai gyerekeknek nagyon fontos. Az a terv, hogy minél több könyvtár kipróbálja ezeket, településének célcsoportja szerint személyre szabja, s így minél több helyen megvalósulhassanak – tette hozzá.

Fontos a könyvtárak és óvodák, iskolák tanulástámogató együttműködése Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Az első előadó, Steigervald Krisztián generációkutató arról beszélt hallgatóságának, hogy mi a különbség a XX., illetve már a XXI. században születettek attitűdjében, gondolkodásmódjában.

– Amíg nem tud egy könyvtár a XXI. századi módon működni, addig nehéz megszólítani a fiatalokat, hiszen ők már egy teljesen más kommunikációs platformot használnak. Ez az internet az, ahol azt keresik, hol találnak élményeket. Ha ezt a könyvtár biztosítani tudja, akkor be lehet vonzani a fiatalokat, főként az újításokkal, ötletekkel. Ilyen például az online és az offline tér összekapcsolása – magyarázta.

Óvodásokat, iskolásokat céloznak meg

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár a 19 megyei könyvtár, az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézete, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, valamint a könyvtárszakmai szervezetek bevonásával valósítja meg a projekt könyvtári komponensének célkitűzéseit. Fő cél a köznevelés hatékonyságát és eredményességét szolgáló, új típusú kompetencia- és készségfejlesztő, és tanulást támogató könyvtári szolgáltatások alkalmazása. A projekt mintaprogramjai négy fejlesztési irány mentén valósulnak meg: digitális kompetencia-fejlesztés, szövegértés támogatása, könyvtárhasználat támogatása és olvasásfejlesztés. A célcsoportban pedig az óvodás és általános iskolás gyermekek vannak.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!