Krimi

2023.09.12. 05:30

Utolsó légi útját búcsúrepülésnek szánta a börgöndi tragédia idősebb áldozata

Fiával összeszokott páros voltak, számtalan manővert teljesítettek bemutatókon.

MW

Forrás: Police.hu

Rózsavölgyi Vilmos közel a hetvenhez kiváló egészségnek örvendett. Az ország egyik legtapasztaltabb repülős szakembere korábban oktatóként is tevékenykedett, szenvedélyét pedig a két fiának is átadta. A börgöndi repülőnapon a fiatalabbal, Árpáddal ült be egy T–28-as Trojan típusú gépbe. Elöl foglalt helyet a fiú, mögötte az édesapja. 

Kiváló hangulatban voltak a repülés előtt. Vili bácsinak a tervei szerint ez volt a búcsúrepülése, és a sors úgy hozta, hogy sajnos az is lett. Délután 3 óra 10 perckor szálltak fel, és körülbelül 10 perc múlva bekövetkezett a baleset

– mondta egy neve elhallgatását kérő informátor.

Forrás: Police.hu

Hogy a becsapódás előtt ki vezette a gépet, egyelőre nem tudható, de mint a Bors cikéből kiderül, a szakértő a lapnak elmondta, hogy általában az elöl ülő pilóta irányít, mindkettőjük előtt van kormány, melyek egyébként párhuzamosan működnek.

Az időjárás kedvezett a kirándulóknak. Talán túl meleg is volt, és éppen ezért annyira híg volt a levegő, hogy a pilótáknak plusz sebességgel kellett repülniük a manőverek biztonságos végrehajtásához. Ez önmagában még nem is lett volna probléma, hiszen a gépek amúgy is 400–500 km/h-s sebességgel haladnak. A nagyobb baj az lehetett, hogy olyan termikus fel- és leáramlások voltak, melyeket nem lehetett előre kiszámítani. Ezek nyilvánvalóan egyetlen térképen sem szerepelnek. Közérthetően úgy a legegyszerűbb ezt megfogalmazni, hogy egy-egy emelés úgy hat a gépre, mintha egy lapáttal alávágnának

– magyarázta a pilóta.

„Valószínűsíthető, hogy az emelés merülőoldalát kapták el. A videókon is látszik, hogy amikor az orsómanőverhez felhúzták a gép orrát, körülbelül 10 fokra siketült a 30 fokos szög helyett – szögezte le a szakértő, és hozzátette: a műrepülésben különösen fontos, hogy kialakuljon a pilóták mozdulataiban az automatizmus” – mondta a szakértő.

Tény, hogy mindkét pilótának több ezer órás tapasztalata volt, ami Magyarországon ritkaságnak számít.

Nem mondanám azt, hogy a tragédiát pilótahiba okozta, igaz, a kiváltó okot hosszas vizsgálatok során fogják megállapítani. A balesetet ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a Forma–1-es versenyen leszakad az eső, és ettől az aszfalt benedvesedik. Egy kanyarban a pilóták ilyen esetben ugyanúgy odaverhetik az autót, dacára annak, hogy a világ legjobb sportolói

– fogalmazott a két pilótát jól ismerő szakember.

Ki kell emelni, hogy többtonnás repülőgépről van szó, amelyen ülve a pilóta kevésbé érzékeli a meteorológiai körülményeket, mint a kisebb gépeken. Rózsavölgyiék olyan területen csapódtak be, amely előtt egy szántóföld helyezkedett el, és fölötte a levegő felmelegszik. A termiknek nevezett légáramlások óriási energiát képeznek, amelyek ezeket a monstrumokat képesek elmozdítani.
Árpád két kisgyermeket hagyott hátra, egy fia és egy lánya született. Árpád bátyja, Vilmos tegnap volt 40 esztendős.

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában