2020.10.11. 07:00
Csökkent a balesetek száma a Heves megyei vasúti átjáróknál
A magyar rendőrség egységes nemzetközi művelet keretében végzett fokozott ellenőrzést a vasúti biztonság érdekében. Országszerte idén négy halálos kimenetelű baleset történt vasúti átjáróban. Heves megyében jók a mutatók, vasúti átkelőhelyen az elmúlt egy évben kevesebb baleset volt mint az azt megelőzőben.
Veszélyben vannak mindazok, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
Fotó: Daniel Beran
A RAILPOL (Vasúti Rendőrségek Európai Szervezete) által koordinált 4. Rail Action Week elnevezésű nemzetközi vasúti ellenőrzés célja, hogy megelőzzék a vasúti átjárón áthaladási szabályok megsértését – számol be a Police.hu. A rendőrök ellenőrizték a gyalogosokat, kerékpárosokat, gépkocsivezetőket, mozdonyvezetőket.
Az átfogó ellenőrzés kiterjedt továbbá a vasúti jelzőberendezések-, és az utasok tájékoztatására szolgáló eszközök és a vagonok ellenőrzésére, a mozgó vonatokra történő fel- és leszállás-, valamint a vasúti közlekedés folytonosságát veszélyeztető jogellenes és tiltott cselekmények megelőzésére. A hatóság ellenőrizte a vasúti átjárókban elhelyezett biztonsági berendezéseket és a vasútvonal kritikus pontjait, az alagutakat, hidakat.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint 2020 augusztusáig az előző év hasonló időszakához képest megegyező számú baleset történt a vasúti átjárókban, azonban a halálos kimenetelű balesetek száma a harmadára csökkent. országszerte idén 42 esetből 4 halálos kimenetelű volt, 16 személyi sérüléssel, 22 eset pedig anyagi kárral végződött; míg tavaly 12 volt halálos, 11 személyi sérüléssel, 19 pedig anyagi kárral járt.
A társaság felhívta a figyelmet: az útátjárós balesetek oka jellemzően az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken. Kiemelték továbbá, hogy az elmúlt tíz évben a MÁV hibájából nem történt vasúti átjárós baleset, azonban ezek következtében a vasúttársaság jelentős, évente százmilliós nagyságrendű kárral kénytelen számolni. A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentése, és a figyelem felhívása céljából a közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével.
Az ellenőrzés nyomán a Heves Megyei Rendőr-főkapitányságot arról kérdeztük: Heves megyében az elmúlt egy évben hány baleset történt vasúti átkelőhelyen, s a korábbi évekhez képest ezek száma emelkedett vagy csökkent?
– Az elmúlt egy évben Heves megyében közút-vasút szintbeli kereszteződésében négy anyagi káros közlekedési balesetet regisztráltunk. Ez a szám eggyel kevesebb, mint az azt megelőző egyéves időszakban volt – tájékoztatta a Heolt Erdélyi Róbert r. alezredes, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára, akitől azt is megtudtuk: halálos kimenetelű közlekedési baleset a vizsgált időszakban nem történt.
A szakembert arról is kérdeztük, hogy a rendőrség mit tanácsol az autósoknak és a gyalogosoknak, ha vasúti átkelőhelyen kelnek át, mire érdemes odafigyelni.
– A közutat keresztező vasúti átjáróban történő közlekedés különös odafigyelést igényel – emelte ki Erdélyi Róbert. – Amennyiben fél vagy teljes sorompóval biztosított a vasúti átjáró, abban az esetben a sorompó záródása és felnyitódása közötti időszakban a vasúti átjárón történő átkelés járművel és gyalogosan egyaránt tilos. Amennyiben az átjáró fényjelző készülékkel biztosított, tilos jelzés ideje alatt az átjárón történő átkelés járművel és gyalogosan egyaránt tilos. A fényjelző készülék fehér jelzése nem azt jelenti, hogy vonat nem közlekedik az adott vonalon, hanem azt, hogy a fényjelző készülék működik. Ebben az esetben kellő körültekintés mellett lehet csak átkelni a vasúti átjárón.
Erdélyi Róbert hozzátette továbbá: amennyiben a fényjelző készülék nem működik vagy a vasúti átjáró nincs sem sorompóval, sem fényjelző készülékkel biztosítva, a vasúti átjárót fokozott óvatossággal kell megközelíteni és az átkelés előtt meg kell győződni (ha kell a járműből kiszállva) arról hogy a vasúti átjáró irányában vasúti szerelvény nem közlekedik.