KRESZ

2022.07.11. 18:50

A gyöngyössolymosi tragikus baleset után szakoktatót kérdeztünk, mire figyeljünk az automata váltónál

A szervizből kapott automata váltós autóval ütötte el szomszédját egy nő a hétvégén Gyöngyössolymoson. Szakoktatót kérdeztünk az esetről.

O.N.

Illusztráció

Forrás: Shutterstock

Amint arról korábban már beszámoltunk, a gyöngyössolymosi szerencsétlenséget egy automata váltós gépjárművel okozta egy nő, aki a szervizből kapta a kocsit. A szomszédját, egy 61 éves asszonyt ütött el, aki az életét vesztette. Portálunk felkeresett egy, Eger útjain dolgozó gépjárművezető szakoktatót, aki az eddigi tapasztalatai alapján a következőkre hívta fel a friss jogosítvánnyal rendelkezők, illetve a rutinos autósok figyelmét: 

Boldogh Ákos szerint, ha valaki manuális autóval tanult meg vezetni és a rutinja is így alakult ki az évek során, akkor az automata váltós kocsi indításakor nagyon oda kell figyelnie. 

- Az automata váltós gépjárművek minimálisan másképp működnek. Ha előre- vagy hátrameneti fokozatba kapcsolunk, akkor körülbelül 5-6 km/órás alapsebességgel kezd el "kúszni" a jármű, tehát gázadás nélkül is van egy tempója. Az ilyen típusú, újabb autóknál hivatalosan úgy kell megállni, hogy parkoló- vagy álló fokozatba kapcsolunk (P-be), ami lerögzíti a kerekeket, majd utána állítjuk le a járművet. Egyébként a piroslámpáknál is lehet P fokozatba állítani a váltót, mert úgy nem kell nyomni a fékpedált az állóhelyzet eléréséhez. Üres fokozatba maximum a szervizek teszik ki ezeket a kocsikat - mondta Boldogh Ákos, szakoktató. 

Hozzátette: Bár Amerikában az automata megoldás az elterjedt, nálunk jobban szeretik a kézi váltós autókat. 

 

A baleset kapcsán kiemelte, hogy valószínűleg az automata kocsiknál jellegzetes alapsebességre rutinból megszokott gázfröccsöt adhatott a sofőr, amivel nagy lendületet gerjesztett, és már nem tudott megállni. 

Kifejtette, hogy a balesetek nagy százalékánál a türelmetlenség a kiváltó ok, ugyanis a felgyorsult világunkban mindenki siet valahová. Boldogh Ákos szakmájában szerzett tapasztalatai szerint állítja, némely autós olyan helyeken is előzni mer, ahol egyáltalán nem szabadna. 

- Rengeteg az olyan eset, amikor a diákjaimmal viszonylag normális tempóval haladunk, és még mi sem látjuk be a kanyart, nemhogy az, aki utánunk jön. Ilyenkor az utolsó pillanatban fékeznek le és húzódnak vissza mögénk vagy ha már ahhoz is késő, berántják elénk az adott járművet. Nem egyszer kellett már emiatt a fékbe hirtelen beletaposnom, miközben a tanuló vezetett. Azt látom, hogy mindenki gyors akar lenni, szinte letúrják egymást az útról az emberek, ez kifejezetten igaz az autópályán közlekedők többségére. Majdnem minden héten látok olyan esetet Eger városán belül, ahol két autó összecsúszik. Úgy vélem, a nem megfelelő követési távolság, valamint a figyelmetlenség miatt történnek ezek a kisebb-nagyobb balesetek - zárta gondolatait az oktató. 

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában