gyorsforgalmi

2020.09.04. 07:00

Jótékony hatással van a falvak közlekedésére az M25-ös autóút

Bő egy hónapja használhatják már a közlekedők az M25 gyorsforgalmi utat. Ez idő alatt kiderült, hogy nem csak a 2x2 sávos gyorsutat igénybe vevő gépjárművezetők jártak jól, hanem több településen is jelentősen csökkent az átmenő forgalom. Lehetnek persze vesztesek is. A boltok és vendéglátóhelyek forgalma csökkenhetett.

Sike Sándor

Maklár átmenő útja az M25 átadása óta sokkal nyugalmasabb képet mutat Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Fotó: Daniel Beran

A két ütemben megépült M25-ös út első nyertesei az andornaktályaiak voltak. Az északi szakaszba becsatlakozott a Mezőkövesd és Nagytálya felől érkezők számára már használható elkerülő út, és ez mérhetően levette az áthaladó forgalmat. Ennek az időszaknak közlekedési szempontból vesztese volt viszont Nagytálya és Maklár. Tovább rontotta a helyzetet e két faluban, hogy a Bosch-üzemhez épülő lekötés miatt állandó torlódások voltak az ottani útépítés miatt. Ettől az áldatlan állapottól szabadultak meg az itt élők az M25 átadásával.

Hanuszik Csaba, Maklár polgármestere a Hírlap kérdésére azt mondta, hogy jelentősen lecsökkent a településen áthaladó gépjárművek száma. Mentőautót például nem is látni, mert a Füzesabonyba riasztott mentősöknek sokkal gyorsabb haladást biztosít az új út.

– Van persze vesztese is az új helyzetnek. A boltok és vendéglátóhelyek, például a cukrászda elesik azoktól a vásárlóktól, akik eddig a falun keresztül haladva megálltak az üzletnél.

Nagytálya polgármestere, Orosz József szerint a falujukon ugyan nem halad keresztül a régi országút, csak a szélső házsor mellett visz el, mégis megkönnyebbülhettek. Nehéz volt ugyanis kihajtani a településről a nagy forgalom miatt. Különösen akkor kellett sokat várakozni a kihajtásra, amikor a Boschnál feltorlódott kocsisor elérte Nagytályát. A faluvezető úgy látja, hogy az időközben megépült kerékpárúton érkezőknek is jobb lesz, hiszen jóval kisebb a balesetveszély, amikor a közúton folytatják a tekerést.

Ha össze lehet mérni a nyereség mértékét, minden bizonnyal Kerecsend járt a legjobban. Sári László polgármester szerint az áthaladó személygépkocsik száma is megcsappant, de még inkább a kamionoké. Eger felől a 25-ös főúton nem is jön szinte egy sem. A tehergépjármű-forgalom így csak az egerszalóki borászatokból és a demjéni gombaüzemből szállító kamionokra szűkült. A változásoknak természetesen mindenki nagyon örül a településen.

Maklár átmenő útja az M25 átadása óta sokkal nyugalmasabb képet mutat Fotó: Berán Dániel /Heves Megyei Hírlap

Megnövekedett viszont a forgalom a 25-ös főút egri bevezető szakaszán, a Mátyás király úton. Nehezíti a haladást a négysávoson, hogy korábban a belváros irányába tartó külső sávban, jelenleg pedig kifelé menet építési munkálatok folynak, így ott feltorlódik a forgalom és szinte csak lépésben lehet haladni. Valószínűleg teljesen meg nem oldja, csak enyhíthet a helyzeten, ha a munkák befejeződnek. A valódi megoldás az elkerülő út lehet, ami jelen állás szerint két-három év múlva megépülhet.

Érkeztek észrevételek olvasóinktól magának az M25-ös útnak a használatáról is. Többen felvetették, hogy az autópályáról érkező járművek vezetői olyan tempóban autóznak, mintha még mindig az M3-on lennének. Eszükbe sem jut visszavenni a sebességből. Pedig a gyorsúton 110 kilométer a megengedett maximális óránkénti sebesség (keretes cikkünk.) Ez ügyben több gépjárművezetés-oktató is azt mondta érdeklődésünkre, hogy pszichés háttere van a száguldásnak. Az autósban „benne marad” a 130-as tempó.

Kétszer két sávon 110 kilométerrel

Amit gyorsutakról tudni illik: ezek az utak megvalósítási céljukat tekintve regionális viszonylatokban magas szolgáltatási szintű kapcsolatot biztosítanak a megyei jogú váro­sok és az ipari-technológiai központok között. A gyorsforgalmi utak biztosítják az egyes kisebb jelentőségű tranzitkapcsolatok létrehozását is. A gyorsutak fő műszaki jellemzőket tekintve – általános esetben – 110 kilométer/órás tervezési sebességű, kétszer két sávos, osztott pályás, csökkentett keresztmetszetű, burkolt üzemi sáv nélküli utak. Ezek az utak a gépjárművek visszatartására alkalmas fizikai elválasztással, valamint külön szintű, illetve szabályozott szintbeni csomópontokkal rendelkeznek. Nyomvonaluk Magyarországon települési átkelést nem tartalmaz, de indokolt esetben rövid szakaszon érinthet lakott területet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában