2021.01.06. 20:00
Programoznak, kutatnak és kísérleteznek a gárdonyis diákok
Az egri Gárdonyi gimnázium diákjai nem mindennapi szakkörökön vehetnek részt. Alapítványi és minisztériumi támogatás segítségével akár legórobotot is programozhatnak, vagy digitális mikroszkóppal figyelhetik meg a talajképződést.
Forrás: Gárdonyi Géza Gimnázium
A Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium és Kollégiumban az általános iskolás korosztály motiválására számos tanórán kívüli foglalkozás áll rendelkezésre. Ezt a palettát színesíti a Művészeti Nevelésért és Tevékenységért Alapítvány, a Nemzeti Tehetségprogram (NTP) és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) támogatásával megvalósuló két szakkör, amelyeket a természettudományok iránt érdeklődő kisdiákoknak szerveznek.
– A Természetfürkész elnevezésű szakkörön a részt vevő tanulók az élő és élettelen környezethez, a mesterséges és természetes életközösségekhez, a csillagászathoz és az optikához kapcsolódó érdekes problémákat oldottak meg projektmódszerrel – tudtuk meg Kopasz Rékától, a középfokú oktatási intézmény tanárától és a programhoz társuló szakkörök vezetőjétől.
– Tanítványaink vizsgálódtak a kőzetek világában szabad szemmel és mikroszkóppal is. Optikai kísérleteket végeztek, és az égitesteket is tanulmányozhatták. Jártak a Líceum Varázstornyában, ahol látványos bemutatókat figyelhettek meg, de kirándultak a Nagy-Eged hegyre is. A pályázati támogatás által biztosított eszközök, vagyis a digitális mikroszkóp, az optikai kísérletező készlet vagy éppen a csillagászati távcső nagyban segítik a tanult ismeretek gyakorlati alkalmazását, az új ötletek és saját gondolatok megjelenését, valamint a kreativitás fejlesztését – tette hozzá a pedagógus.
Mint elmondta, a szakköri munka a kompetenciafejlesztés színtere, a gyerekek kommunikációs, matematikai, természettudományos és technológiai készsége is előremozdul, ami a későbbi tanulmányaik során nagyon hasznos lesz.
– A KreaTech szakkör a másik az Emmi és az NTP által támogatott tehetségfejlesztő program, amely a Művelt Ifjúságért Alapítvánnyal együttműködve valósulhatott meg gimnáziumunkban. Három projekt futott ezen belül. Elsőként a diákok mesterséges életközösségek fenntartásával és megfigyelésével foglalkoztak, amelynek keretében a Dél-Amerikából származó rágcsálók, a deguk és akváriumi halak etológiai vizsgálatát végezték el. Ezt a munkájukból összeállított kiállítás és bemutató zárta – magyarázta Kopasz Réka, aki hozzáfűzte, hogy a diákok növényfalat is készítettek, amelyet fotoszintézist segítő lámpával világítottak meg. Harmadrészt pedig legórobot-programozással is ismerkedtek, és robotikai feladatokat
Kísérő programok egy-egy napra
– Sajnos a pandémia átrendezte az eredeti elképzeléseket, ennek következtében pedig csupán egynapos kísérő programokat lehetett szervezni – fogalmazott Kopasz Réka tanárnő. – A talajképződés megfigyelésére, továbbá kőzettani vizsgálatokra és a természetes ökoszisztémák megtekintésére nyílt lehetőség a Nagy-Eged hegyi kiránduláson. A második túra célja az Eszterházy Károly Egyetem botanikus kertje volt, ahol hazánk növénytársulásaival ismerkedhettek a tanulók. A projektek megvalósításakor a szakkör elődje, vagyis az ÖkoTech során már jól bevált rendszer szerint dolgozunk. A hangsúly a tanulók munkáján, saját terveik, kutatásaik megvalósításán, a mesterséges életközösségek önálló fenntartásán, valamint a programozási feladatok önálló elvégzésén volt. A gyerekek nagyon élvezték a feladatokat, és az élőlényekkel való foglalkozás állandó sikerélményt, mulatságos perceket adott számukra, ami a pályázatból beszerzett eszközök nélkül nem valósulhatott volna meg.