közlekedés

2021.02.20. 07:00

Napi kétszer áll meg az intercity Hatvanban, panaszkodnak a lakosok

Jó, hogy megáll napi két ­intercity a városban – állítják a hatvani civilek, de szerintük ez kevés. Bíznak a vasúttársaság további pozitív döntésében.

Tari Ottó

Az utasoknak Hatvanban be kell érniük az adott lehetőségekkel

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Albert Péter

Az interneten szerveződött közösség, amely abból a célból alakult, hogy az intercity (IC) szerelvények álljanak meg a településen, részben elérte a célját. Naponta kétszer egy-egy vonat felveszi és leteszi az utasokat a város pályaudvarán – reggel a főváros felé, este pedig az ellenkező irányból –, ám szerintük ez csak részsiker. Az igazi az lenne, ha minden IC megállna, s mint megírtuk, ehhez a vélekedéshez csatlakozott Horváth Richárd hatvani polgármester is.

A vasúttársaság illetékesei hasonló álláspontot képviselnek. Ám ennek egyelőre nincsenek meg a feltételei – derül ki a fenti döntés okait firtató felvetésre adott részletes válaszból, amit a MÁV-START Zrt. állított össze.

A vasúttársaság első érve szerint az intercity távolsági járat, márpedig Hatvan nincs túlzottan távol a fővárostól.

A MÁV-START Zrt. szerint az IC vonatok elsődleges rendeltetése, hogy az alaphálózati vonatokon túl az utasok számára a legnagyobb forgalmú, távolabbi központok és a főváros versenyképes közvetlen összeköttetését biztosítsák. Kifejezetten távolsági forgalomban, így az utazás ideje is kiemelt szempont.

Az aláírásgyűjtést kezdeményező civilek szerint viszont több olyan vonal van, ahol néhány kilométer eltéréssel hasonló távolságban állnak meg először a Budapest felől közlekedő IC-k.

Az utasoknak Hatvanban be kell érniük az adott lehetőségekkel
Archív fotó: Albert Péter / Heves Megyei Hírlap

A MÁV szerint azért sem állnak meg az említett szerelvények, mert a feszes menetrendbe nem fér bele a három perc, amit Hatvanban töltenének. A vasúttársaság indoklása alapján egyetlen hatvani megállás kritikusan érintené az elővárosi és a távolsági összefüggéseket, vagy a menetrendben található öt-tíz csatlakozást is.

A városban élő civilek ugyanakkor úgy látják, hogy csupán 1–2 percnyi az időkiesés. A MÁV válaszában azt írta, hogy a Zagyva-parti városban a salgótarjáni és a szolnoki vonatok átszálló forgalma – az érkezési és indulási idők miatt – főként az egri InterRégió vonatokhoz illeszkedik, nem az IC-áthaladási időkhöz. Ezért a csatlakozó vonalak menetrendjének elmozdítása jelentős kockázatokkal járhat. Ez körültekintő elemzést, tervezést, és előkészítést igényel. A MÁV-Start szerint az alapvetően főváros-orientált hatvani és környéki utasforgalom jelentős része számára az IC vonat elenyésző előnyt tartogat: csak négy perccel rövidebb a menetideje Budapest felé. Több vonathoz képest a jelenlegi, FLIRT típusú motorvonat presztízse is magasabb az utasok nagy többsége számára.

A civil szerveződés szerint a naponta irányonként egy vonat indulási időpontja az utasok meglehetősen kis részének felel csak meg. Bíznak benne, hogy rövid időn belül befejezik a rendszeres megállás vizsgálatát, és legkésőbb nyár elején módosítják a menetrendet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában