2022.05.31. 19:30
A legendás sakkozó, Polgár Judit módszerét ismertették Gyöngyösön
A gyöngyösi Arany János Általános Iskolában a múlt héten szakmai napot tartottak, melyen a Polgár Judit Képességfejlesztő Oktatási Programot mutatták be a megyénk általános iskoláiból érkezett pedagógusoknak.
A Sakkpalota program foglalkozásai a közös gondolkodás élményét is adják
Forrás: Czímer Tamás/Heves Megyei Hírlap
Az Arany János Általános Iskola megyénkben elsőként kapta meg tavaly a Polgár Judit Sakk Alapítvány kuratóriumától a Sakkpalota program referenciaintézménye címet egy különleges képességfejlesztő módszer alkalmazásáért, mondta el lapunknak Juhászné Dafkó Andrea intézményvezető.
– A szakmai napot ebben a minőségünkben rendeztük. A téma a Polgár Judit Képességfejlesztő Oktatási Program volt, ami három fő részből áll. A nemzetközi sakknagymester nevével fémjelzett oktatási módszer elemeit, az óvodáknak kifejlesztett Sakkjátszótér, az általános iskolások számára hasznos Sakkpalota, illetve a mozgásfejlesztést szolgáló Sakktesi anyagát elméletben és gyakorlatban ismerhették meg a résztvevők. Az alapítványtól dr. Szabóné Dancsik Tünde jött el hozzánk előadást tartani, utána pedig bemutatógyakorlatokra került sor. Izgalmas része volt a napnak, hogy a szintén alapítványi munkatárs, Őryné Gombás Csilla vállalt tehetséggondozó foglalkozást a felkérésünkre. Ez azért volt különleges, mert ő ezekkel a gyerekekkel még sosem találkozott, most dolgoztak először együtt – részletezte Juhászné Dafkó Andrea.
Kísérőprogramok - A szakmai nap kísérőprogramja kézműves-foglalkozás volt, s olyan modern, gondolkodtató társasjáték-bemutatók sora, amelyek tantárgyakhoz kötöttek, a történelemhez, matematikához, magyarhoz. Puskás Krisztina, a kézjeles kommunikáció módszerének megalkotója és oktatója a jelelésről tartott előadást.
Az iskola munkájának irányítója kifejtette, a tantestületük 2019 augusztusában döntött úgy, hogy a pedagógiai programjukat kiegészítik a Sakkpalota oktatási szisztémájával. Bekerült a helyi tantervbe az első és második osztályban a képességfejlesztő sakk mint választható tantárgy. A további évfolyamokon a tantárgyakba integrálva, illetve tehetséggondozás keretében alkalmazzák a módszert. Az igazgató kiemelte, a sakk eszköz a programban.
A sakk elsajátítása nem a cél, hanem az maga a módszer. – Jelen évszázadunkban a gyerekeknek már más oktatási módszerekre van szüksége, mint régebben, és ebben programban jó lehetőséget láttunk a váltásra – fogalmazott Juhászné Dafkó Andrea. – A benne részt vevő tanulók mára nyitottabbak lettek, elfogadóbbak egymással, örülnek egymás sikereinek, türelmesebbek és kitartóbbak. Könnyebben követik a szabályokat, képesek rendszerben gondolkodni, hamarabb veszik észre az összefüggéseket, fejlődik logikai gondolkodásuk, kifejezőkészségük, memóriájuk. Nemcsak a tanáraik, hanem önmaguk előtt is új képességeik mutatkoznak meg. Szinte minden gyermek szívesen kapcsolódik be a munkába, hiszen a játékon keresztül számukra észrevétlenül történik a komplex fejlesztésük. A legnagyszerűbb benne, hogy minden órába integrálható, legyen az olvasás, ének, rajz, fogalmazás, testnevelés vagy matematika.
Sokan érdeklődtek az esemény iránt - A rendezvényre szűkebb hazánk iskoláiból, valamint az ország referenciaintézményeiből, továbbá a gyöngyösi óvodákból egyaránt érkeztek vendégek. Juhászné Dafkó Andrea szerint eredetileg tizenkét intézmény huszonegy résztvevője regisztrált az eseményre, végül azonban tizenöt iskola harminc résztvevője volt jelen, plusz a helyi pedagógusok. A Sakkpalota programnak a kiemelt referenciaintézménye a Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola, ahonnan hárman jöttek el, és a szintén referenciaintézmény Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola is képviseltette magát. A gyöngyösi intézményvezető véleménye szerint hasznos tapasztalatcserét folytattak velük.